Autosport Internationiaal Singleseaters • Eurocup Formule Renault 2.0

Autocoureur Tijmen van der Helm is snel in Formule Renault Eurocup en rijdt zich in de punten: "Snelheid was goed"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 november 2020 12:43 • Print artikel

HOCKENHEIM – Met een puntenfinish in de eerste race van het negende weekeinde in de Formule Renault Eurocup liet autocoureur Tijmen van der Helm opnieuw zien wat hij in zijn mars heeft. De zestienjarige KNAF TeamNL-coureur uit Den Hoorn werd achtste in die race al had er nog een betere positie ingezeten. Niettemin was hij tevreden met zijn prestatie op het circuit van Hockenheim.

Tijmen van der Helm

“Het hele weekend was de snelheid goed. We hadden de auto vanaf het begin van het weekend goed voor elkaar, dus dat was fijn”, blikte Tijmen tevreden terug. “Ik zat er goed bij. In de kwalificaties werd ik zesde en zevende terwijl er nog wel meer in zat.”

Daarmee doelde de talentvolle coureur van FA Racing op de eerste kwalificatie. “Ik was bezig aan mijn verbeterronde, reed drie tienden van een seconde onder mijn beste tijd tot dan toe. We zaten op dat moment dicht bij de poletijd. Maar toen gleed mijn auto om. Dat was echt jammer.”

In de tweede kwalificatie was Tijmen opnieuw één van de snelsten op de baan. Hij bleef maar drie tienden van de pole verwijderd. “De tijden lagen heel dicht bij elkaar. Als ik een tiende harder was gegaan, was ik zelfs derde of vierde geworden in plaats van zevende. Maar ik was prima tevreden met die plek.”

Tijmen van der Helm

Zijn snelheid zorgde ervoor dat Tijmen met het nodige zelfvertrouwen begon aan de eerste race van het weekeinde. Vanaf de zesde plek begonnen moest hij in eerste instantie de jagende concurrentie van zich afhouden. Daarin slaagde hij lange tijd wonderwel. Maar toen een concurrent achter hem zich verremde, moest de snelle Zuid-Hollander hem ontwijken. Daarbij verloor hij jammer genoeg een plek.

In de slotfase kreeg Tijmen twee plaatsen in de schoot geworpen toen twee rijders voor hem elkaar toucheerden. Hij ging als vijfde over de streep, maar na de finish bleek dat hij tien strafseconden had gekregen en werd hij als achtste geklasseerd. “Omdat ik vlak voor de start een klein beetje rolde, ging de wedstrijdleiding ervan uit dat het een jumpstart was. Anders had ik vijfde kunnen worden.”

Tijdens de tweede race werd Tijmen in de eerste meters geraakt door een concurrent. “Toen we wegschoten raakte hij mijn frontwing en rechter voorwiel. Dat was echt balen. Twee rijders passeerden me, daarna pakte ik drie plekken terug bij het aanremmen van de hairpin. Helaas kwam ik later in aanraking met een andere rijder en was de neus van de auto nog meer naar de knoppen.”

Tijmen van der Helm

Tijmen was genoodzaakt de pits op te zoeken voor een nieuwe neus en kwam als achttiende en laatste terug op de baan. Opnieuw liet hij overtuigend zien dat hij de snelheid had om vooraan mee te doen. De ene na de andere rijder verschalkte hij. “Ik was steeds aan het pushen zonder banden te sparen”, blikte hij terug.

Toen de safety car op de baan verscheen, vond Tijmen definitief de aansluiting bij het veld. “Helaas waren mijn banden toen al versleten.” Toch slaagde hij erin daarna nog een rijder in te halen. Dat was knap, want behalve versleten banden had hij ook te kampen met loszittend bodywork, een gevolg van de touché in de eerste ronde van de race. Uiteindelijk kwam hij als dertiende over de finish.

“We hadden meer uit het weekend kunnen halen, maar de snelheid zat er goed in. Hopelijk kunnen we op Paul Ricard weer zo beginnen.” Op het Zuid-Franse circuit rijdt Tijmen komend weekeinde de laatste twee races van het kampioenschap. “Het is een compleet andere baan. We zullen opnieuw moeten opbouwen en kijken hoe het gaat. Ik ga veel in de simulator oefenen en hopelijk kunnen we goed meedoen met de kop van het veld!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS