Formule 1

Audi neemt meer dan 100 medewerkers aan voor F1-team; verhuizing van Hinwil naar Ingolstadt?

Uitgegeven door Peter Vader • 17 september 2022 05:31

Nu de beslissing is gevallen bij Audi om te gaan deelnemen in de Formule 1 vanaf 2026, worden de zaken voortvarend aangepakt. Bij de bekendmaking op de vrijdag voorafgaand aan de Belgische Grand Prix op het circuit van Spa-Francorchamps was het nog onduidelijk met wie Audi voor zijn F1-project in zee zou gaan, maar algemeen wordt inmiddels verwacht dat Audi Sauber zal kopen voor het seizoen 2026, wanneer de nieuwe technische voorschriften van kracht worden. Audi heeft naar verluidt 120 medewerkers aan hun technische afdeling toegevoegd en is in gesprek met de voormalige Formule 1-coureur Cristiano da Matta om hun team te leiden.



Geen motorenleverancier maar eigenaar
De eerste suggesties waren dat de twee Duitse autogiganten (Porsche en Audi) van plan waren om gezamenlijk een aandrijflijn te maken, die ze vervolgens zouden leveren aan Red Bull en McLaren. Sindsdien was Porsche in gesprek met Red Bull, maar dat leidde uiteindelijk nergens toe. Audi was duidelijk van plan om een team te kopen en het als hun eigen team te runnen. In eerste instantie leek dat McLaren te zijn, maar de valse berichtgeving vorig jaar over een succesvolle buy-out beschadigde die relatie en Audi lijkt sindsdien hun aandacht op Sauber te richten. De Zwitserse F1-fabrikant werkt sinds 2018 samen met Alfa Romeo, maar ze hebben geen definitieve inbreng in het team, ze zijn gewoon een zakenpartner.



Verhuizen?
De Sauber-operatie wordt al jarenlang uitgevoerd vanuit Hinwil, net buiten Zürich, maar met een overname van Audi zouden ze de operatie wel eens van Zwitserland naar Duitsland kunnen verplaatsen, in Audi’s thuisbasis in de buitenwijken van Ingolstadt. Sauber zou dan een andere status krijgen, namelijk van fabrieksteam, die zowel hun eigen motoren als chassis zou maken. Er zijn zelfs berichten dat ze zich voorbereiden om tegen 2023 Sauber-aandelen te kopen.



Vrij opereren
De faciliteiten die daarvoor nodig zijn, zijn al in aanbouw, volgens een bericht van La Gazzetta dello Sport. "Het plan is om Sauber te kopen", meldde correspondent Andrea Cremonesi in een bericht van Formula1news. “Audi heeft duidelijke ideeën en is bezig met een reeks investeringen, aan het hoofdkantoor in Neuburg zullen de komende maanden nieuwe gebouwen worden toegevoegd. “Nu de deal uit de kast is, kan de Duitse fabrikant ook vrij op de technische markt opereren om een afdeling te laten groeien die momenteel al 120 medewerkers telt.”


Cristiano da Matta, 2002 CART Newman Haas Racing (Bron foto: Toyota)

Alles in eigen regie
Audi heeft de middelen, en ze hebben de steun, maar wat ze nu nodig hebben is een kapitein om het schip te besturen, en naar verluidt hebben ze er al één gekozen. Zoals RaceXpress gisteren al berichtte is Cristiano da Matta degene die deze functie moet gaan invullen. Hij is al in dienst van Audi en bepaald geen onbekende in de racewereld. Hij racete met Toyota in 2003 en 2004, na het winnen van het IndyCar-kampioenschap met Newman/Haas in 2002. De Braziliaan heeft een prima race-stamboom opgebouwd en hij zou de man kunnen zijn naar wie Markus Duesmann kijkt als de leider van het F1-project. "Voorlopig is er geen teambaas toegewezen door Audi, maar één van de kandidaten is Cristiano da Matta", verklaarde Cremonesi, die vervolgde: “Audi is niet alleen geïnteresseerd in het zijn van een leverancier van powerunits, het wil de keuzes van het team beïnvloeden. De zaak in eigen regie hebben. De onderhandelingen zijn aan de gang en zodra de overeenkomst wordt gesloten, zal het managementkader waarschijnlijk veranderen." Naar verwachting gaan Sauber en Alfa Romeo eind volgend seizoen uit elkaar.



Eerdere berichten over Audi, Porsche of de VAG Group naar de Formule 1:

15 september 2022: Cristiano Da Matta getipt om Audi's F1-project te leiden: "Het plan is nu om Sauber te kopen"

27 augustus 2022: SPECIAL - Audi gaat vanaf 2026 deelnemen in de F1, maar wie wordt de partner in het prestigieuze project?

17 mei 2022: SPECIAL - De F1 speelt altijd 'hard to get' maar een Andretti Audi F1 team is een serieuze optie + VIDEO

4 augustus 2022: GERUCHTEN - De VW-Group op volle kracht vooruit in de F1: Porsche met Red Bull, Audi met Alpha Tauri als Lamborghini

31 maart 2022: BREAKING - Geeft Volkswagen volgende week groen licht voor Formule 1 met Audi en Porsche?

25 oktober 2021: GERUCHT: Bild beweert: Audi naar Williams, Porsche naar McLaren"

29 juni 2021: Belangrijke vergadering in Spielberg over de 2025-motorvoorschriften; de Audi en Porsche-chefs zijn erbij!

1 juni 2021: SPECIAL - Red Bull geeft je vleugels? Christian Horner over de motorplannen voor 2022 + FOTO'S

4 mei 2021: Helmut Marko erkent dat de Mercedes-motorsituatie ‘gespannen’ is; Christian Horner: "Bemoei je met je eigen zaken"

20 maart 2021: Red Bull ligt op schema met eigen motorenproject, maar heeft ook gesprekken met Volkswagen gevoerd

9 maart 2021: Red-Bull houdt zich op de vlakte over een toekomst met de VAG Groep

7 maart 2021: SPECIAL – Keert Porsche na bijna 65 jaar terug in de Formule 1... + FOTO’S

7 maart 2021: VAG Groep overweegt de stap naar de Formule 1; wordt het Audi, Porsche of toch maar weer niet...

4 maart 2021: Kan Max Verstappen toch een Honda terugkrijgen in zijn Red Bull? Een duidelijke belofte gemaakt dat zij…

8 februari 2021: Audi overweegt een overstap naar de Formule 1 met Red Bull



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS