Karting • Rotax Euro

Mike van Vugt toont veerkracht en buigt moeilijk weekeinde om naar overwinning bij EK Rotax Max

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 april 2018 02:50 • Print artikel

GENK - Mike van Vugt is de Rotax Max Euro Trophy uitstekend begonnen. Het dertienjarige talent uit het Noord-Hollandse Wognum won zondag in Genk de eerste ronde in de Rotax Max Junioren-klasse. De coureur uit het topteam van JJ Racing deed daarmee goede zaken in de stand voor het EK Rotax Max, waarin hij nu aan de leiding gaat.

Mike van Vugt JJ Racing en JvD Power podium Genk

Toch kwam de overwinning enigszins onverwacht, bekende Mike na afloop van een enerverend weekeinde. “Na de zesde plaats in de kwalificatie had ik niet verwacht nog voor de winst te kunnen meedoen. De juiste snelheid was er niet en ik maakte een paar foutjes. Maar de heats gingen eigenlijk best goed”, doelde hij op zijn respectievelijk tweede en eerste plaats. “Racen is een ander verhaal dan kwalificeren en dat gaat me wel goed af. Toch misten we wat snelheid. We hadden geen idee wat het probleem was. De baan had wel erg veel grip. Je werd als het ware aan de grond gezogen."

Tijdens de eerste finale moest Mike als tweede starten. Hij ging buitenom bij Kris Haanen en pakte zo kopstart. Zes rondes lag hij aan kop, maar toen Kobe Pauwels dichterbij kwam, haalde deze Mike in. “Ik kon wel aanhaken bij Kobe, maar geen aanval inzetten. Gelukkig had ik met de tweede plek veel belangrijke punten gescoord.”

Vlak voor de tweede finale pakten donkere wolken zich samen boven de kartbaan van Genk. De wolkbreuk die volgde, zorgde ineens voor een heel ander scenario. Het was een korte maar hevige regenbui die bij iedereen voor de nodige stress zorgde. De wedstrijdleiding stelde de start uit om de teams de tijd te geven om regenbanden te monteren. In allerijl zochten de monteurs naar de beste afstelling voor nat weer.

Mike: “Omdat het warm was en de baan erg snel opdroogde, focusten we op de laatste vijf rondjes.” In het begin viel van Vugt terug naar de twaalfde plek, daarna klom hij op. En die versnelling was indrukwekkend. “Ik was de eerste die de droge lijnen vond. En toen boekte ik veel winst.”

Na een knappe opmars finishte hij uiteindelijk als tweede. De winnaar werd na de race gediskwalificeerd, desondanks bleef Mike tweede omdat hijzelf een tijdstraf van vijf seconden kreeg. Zo bleef hij tweede achter de uiteindelijke winnaar Sem van Til die 4,6 seconden later was gefinisht. Door zijn twee tweede plaatsen was de dagzege wel voor Mike, die zo ook uitstekende zaken deed voor het kampioenschap. “Ik had het niet verwacht. Ik ben dus toch wel blij; ik sta eerste in de tussenstand van het Europees kampioenschap.”

Mike van Vugt op weg naar overwinning

Mede dankzij de motortuning van JvD Motoren presteert Mike het hele seizoen al sterk. Maar bovenal is het zijn talent waarmee hij zich onderscheidt. “Het beste presteer ik altijd in de finale. Dan ben ik altijd twee tienden van een seconde sneller. Ik kan me dan heel goed focussen. Ik wil in zo’n finale wat extra uit het rijden halen en dat lukt meestal. Samen met Sem van Til en Colin Caresani zorgde hij voor een Oranje-podium in Genk.

Graag zou Mike in de internationaal vermaarde OK Junior-klasse rijden, maar dat is financieel niet te doen zonder sponsoren. “Ik vind het een heel leuke klasse, zou er zo graag in rijden, maar we hebben er geen budget voor. Misschien zijn er wat bedrijven in de regio van Hoorn die me willen steunen zodat we naast de Rotax Max ook de OK Junior-klasse kunnen gaan rijden.”

"Ik wil ook graag wat mensen bedanken, waaronder Jacco van Dijk van JvD Power voor de goede motoren, Jeffrey Groothuis van JJ Racing, Koelewijn Autoschade en mijn familie."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS