Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Overkill aan kosten (170 miljoen euro op jaarbasis) zorgde voor vertrek van Audi en nu ook Porsche

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 augustus 2017 15:36 • Print artikel

Joest Racing zette de jarenlang de auto’s in van het voormalige LMP1-team van Audi in het FIA World Endurance Championship. Vorig jaar trok het Duitse merk zich terug uit het kampioenschap en dit jaar volgde ook het zustermerk Porsche. Volgens directeur van Joest Racing, Ralf Juttner moeten de FIA en ACO de toekomst van LMP1-hybride-racen evalueren. Daarmee geeft de directeur toe dat de regels zorgen voor een ‘overkill’ aan kosten en dat dit een van de redenen is waarom beide merken zich in een periode van negen maanden terugtrokken uit het FIA WEC.

24Uur van Le Mans

“Het was fascinerend vanuit een technisch oogpunt en gaaf om te werken met dit soort auto’s en de prestaties die deze auto brachten en de competitie, wat goed racen was”, vertelt Juttner aan Sportscar365. “Je kunt daar niets over zeggen. Maar het was zeker op een manier een overkill. Financieel, de hoeveelheid mensen die nodig was en betrokken, dat was een groot deel, in mijn ogen, van het budget. De hardware van deze auto’s, ze zijn niet goedkoop, maar het was de hoeveelheid engineering die nodig was, die het duur maakte.” De schatting is dat Audi en Porsche op jaarbasis 170 miljoen euro uitgaven. Een bedrag waarvan het volgens Juttner een kwestie van tijd was, dat ze die van de Formule 1 gingen bereiken.

“Ik denk dat er sowieso iets gedaan moet worden”, reageert de Joest Racing-directeur. “Het is de moeilijke weg, eerst Audi die wegtrok en nu Porsche die vertrekt. Het laat Toyota over en wat gaan zij doen? Niemand weet het echt. Ik denk dat dit misschien de sleutel is tot wat er werkelijk gebeurt. Proberen Audi en de FIA het Japanse Toyota te behouden? Blijven ze? Daarna, wat gebeurt er? Komt Peugeot? Ik betwijfel het. Dat is toch een grote vraag. Als Toyota besluit ook te vertrekken, dan is het een compleet nieuw spelletje. Ik denk dat de ACO, de FIA met iets moeten komen en behoorlijk snel. Ik weet dat er geen gemakkelijk antwoord voor is.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS