Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Audi en Toyota tevreden tijdens voorbereidingen op het seizoen 2015

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 februari 2015 07:42

Audi en Toyota laten weten tevreden te zijn met de eerste tests van de nieuwe bolides die dit jaar het succes moeten gaan brengen in het FIA World Endurance Championship. De 18 e-tron quattro van Audi legde zijn eerste kilometers af op Motorland Aragon en Christopher Reinke, hoofd van het LMP1-programma liet weten bemoedigd te zijn door de test. De Duitser wilde echter geen verdere details vrijlaten over de meerdaagse test met de 2015-versie van de auto. Toyota testte ook met de Toyota TS040 Hybrid op het Spaanse circuit en ging vervolgens verder op het circuit van Paul Ricard.

Toyota

Het hoofd van Toyota Motorsport, Pascal Vasselon, legt uit dat men een net aantal kilometers afgelegd had en vertelt: “We hebben wat winst behaald en we zijn blij dat alles goed gaat. Tot nu toe racen we tegen onszelf en misschien dat competitie is toegenomen.” Het team uit Keulen nodigde ook Kamui Kobayashi, Jean-Eric Vergne en Mathias Beche uit, omdat er met twee auto’s getest werd en Toyota meerdere coureurs nodig hadden naast Anthony Davidson en Sebastien Buemi.

Teamgenoot van het tweetal Kazuki Nakajima kon niet aanwezig zijn vanwege de officiële aankondiging door Toyota, waar hij aanwezig was. “Drie van onze coureurs waren al geboekt, dus hadden we coureurs nodig om het werk te doen", legde Pascal Vasselon uit. "Het was geen test om de drie coureurs te proberen, het was een test om kilometers te maken met de twee auto’s.”

Van een shoot-out wie de test- en reservecoureur wordt wil hij dan ook niets weten. Ondertussen blijft Nicolas Lapierre onder contract, terwijl hij uit de lineup van het Japanse merk is gezet en sinds oktober al niet meer gereden heeft. De technische specificaties van de auto’s van Audi en Toyota moeten nog bekend gemaakt gaan worden.

Audi heeft al duidelijk gemaakt dat men een klasse op wil schuiven qua aantal megajoules. Vorig jaar reed het merk met de vier ringen nog in de klasse met 2 MJ. Toyota daarentegen wil opschuiven van 6 naar 8 MJ. Het Japanse merk maakt haar auto een dag voor de Prologue op het circuit van Paul Ricard bekend. Het team uit Keulen wilde dit jaar over stappen van de super-capacitor naar een batterijen opslagsysteem, maar bleef toch bij de oude technologie.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS