Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Aangepaste regels voor nieuwe fabrikanten in de LMP1 van het FIA WEC

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 december 2016 10:33

Potentiële nieuwe LMP1-fabrikanten krijgen extra mogelijkheden om te testen en de windtunnel te gebruiken. Dit om nieuwe partijen naar de LMP1 Hyrbride-klasse van het FIA World Endurance Championship te lokken. Het besluit komt na het vertrek van Audi uit de klasse.

LMP1 24 uur Le Mans


Het besluit zorgt er voor dat nieuwe toetreders in de eerste twee seizoenen extra technische ontheffingen krijgen. Daarnaast krijgen de nieuwe LMP1-fabrikanten extra brandstoftoewijzingen om 98% van de best-in-class presterende verbrandingsmotor van de bestaande teams. Deze wordt berekend op basis van de prestatie van het team in het voorgaande jaar in de 24 uur van Le Mans. Daarnaast worden de teams niet beperkt gedurende het seizoen op het aantal motoren en is het toegestaan om 1 keer van de hybride subklasse te wisselen. Daarnaast zijn er geen beperkingen voor het bodywerk in het eerste jaar.

Daarnaast krijgen de nieuwe fabrikanten niet de regel van 6 naar 4 sets banden tijdens de kwalificatie en 6 uursrace en is er geen beperking voor privétests en is er 50% meer windtunnel tijd toegestaan. Ook in het tweede jaar zijn er mogelijk uitzonderingen, maar deze worden voorgelegd aan de FIA Endurance Commissie. Mogelijke opties zijn de allocatie van een extra motor of het toestaan van een ERS-systeem. Om de regels te mogen gebruiken moeten fabrikanten in de laatste vijf jaar niet deelgenomen hebben in het FIA WEC of geprofiteerd hebben of data ontvangen hebben van een van de deelnemende fabrikanten.

Na het vertrek zijn er een aantal fabrikanten gelinkt aan een terugkeer, waaronder Peugeot. De meeste fabrikanten zien het budget als struikelblok.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS