Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H Le Mans: Ford maakt zich na tegenvallende testdag zorgen om de Balance of Performance

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 juni 2017 11:57

De Ford GT kwam tijdens de testdag voor de 24 uur van Le Mans 1,3 seconden te kort op de snelste auto op de baan, de Corvette C7.R Ford Performance-directeur Dave Perciak, spreekt dan ook zijn zorg uit in de aanloop naar de belangrijkste endurance race van het jaar. De auto’s kregen in de aanloop naar de testdag een toename van het minimale gewicht met 20 kilogram en een reductie van de turboboost.

null


Tijdens de testdag zette Richard Westbrook een tijd neer van 3.57,536 in de Ford GT, welke meer dan zes seconden langzamer was dan de pole position in de Amerikaanse bolide een jaar geleden door Dirk Müller. Volgens de andere teams liet Ford haar ware aard niet zien op de dag, maar dat wordt in alle toonaarden ontkent door de autofabrikant.

“Het lijkt er op dat elke keer als we praten over Le Mans, het verhaal altijd draait om de Balance of Performance, hoe het uitpakt en waar we staan”, aldus Perciak tegen Sportscar365. “In zijn algemeenheid ben ik bezorgd om de BoP, kijkend naar de race van vorig jaar en hoe het zich uitvouwde en hoe competitief het was.” De Fords hingen tijdens de testdag onderaan de tijdenlijst. De Amerikaan is dan ook bezorgd over het mogelijke prestatievoordeel van Ferrari, dat helemaal geen aanpassing heeft gekregen in de BoP ten opzichte van vorig jaar.

Ook de Italiaanse bolides deden het niet geweldig, maar waren wel twee seconden sneller dan de Ford GTs. Het lijkt er op dat de Ferrari’s als basis wordt gehanteerd bij het bepalen van de BoP en daarom geen aanpassing ontvangt.

“Wanneer je Ferrari bekijkt als de basis, denk ik dat veel mensen vergeten dat de fabriek Ferrari’s vorig jaar uitvielen”, vervolgt de Ford-directeur zijn verhaal. “Maar als je kijkt waar ze zich vroeg in de race bevonden, dan waren ze behoorlijk snel. We zijn wat naar achteren gezet. Als je daar allemaal naar kijkt, is het voor mij op het moment een beetje puzzelen naar waar de BoP is gezet. Niemand houdt van het werk van de BoP, maar ik maak me er zeker zorgen over.” De FIA en ACO hebben overigens het recht om de BoP naar aanleiding van de testdag en de kwalificatie nog aan te passen, zodat ze dat vorig jaar ook met de Fords deden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS