Formule 1

F1 is tegenstander van het plan voor gebruik van banden met een erg hoge slijtage: "Moeilijk, we hebben niet..."

Uitgegeven door Peter Vader • 8 april 2019 17:02

Een geplande terugkeer naar "banden met een erg hoge graad van slijtage" in het F1-seizoen van 2020 is volgens Pirelli op dit moment erg onwaarschijnlijk. Een tender, die vorig jaar is uitgeschreven voor potentiële bandenleveranciers van de F1 tussen 2020 en 2023, heeft hoge doelen gesteld voor het slijtageproces. De F1 specificeerde een zachte band die na tien procent van de raceafstand te hebben afgelegd, ongeveer twee seconden op een ronde verloor. Volgens Pirelli, die de aanbesteding won en de F1-bandenleverancier blijft voor de komende vier seizoenen, heeft de F1 zich sindsdien tegen het plan gekeerd, aldus RaceFans.net.

Pirelli Formule 1 RX foto Peter Vader

Voortdurende discussie
"We hebben een voortdurende discussie met FIA en FOM evenals met de teams om te begrijpen wat de juiste richting is", aldus Pirelli Motorsport directeur Mario Isola in antwoord op een vraag van RaceFans.” Als je kijkt naar het aanbestedingsdocument dat is vrijgegeven door de FIA, met daarin de geformuleerde eisen waaraan de banden dienen te voldoen, dan dachten ze over banden met een erg hoge slijtage. Maar als we kijken naar wat er vorig jaar gebeurd is, dan zijn we het er allemaal wel over eens dat dit waarschijnlijk niet de goede richting is. "De poging van Pirelli om vorig jaar meer gevarieerde bandencompounds voor multi-stop racestrategieën te ontwikkelen met banden die een hogere slijtage vertoonden, was niet erg succesvol. "We probeerden heel agressief te zijn met de drie compounds en in feite verhoogden de teams het tempo tijdens de race om tot one-stop-strategie te komen," zei Isola.

Pirelli F1 range

Erg ingewikkeld
Rivaliserende bandenfabrikant Michelin vertelde RaceFans vorig jaar dat hij geen leveringsaanvraag voor de F1 indiende, omdat "Formule 1 onze aanbeveling om te stoppen met het verhogen van de slijtage van de banden, niet accepteerde". Pirelli-manager Isola wees er echter op dat andere benaderingen van de samenstelling van een bandencompound, mogelijk geen levendigere races zouden opleveren. "Als we doorgaan met het gebruik van alle drie de compounds, dan wordt de moeilijkste van de drie door niemand gekozen en heb je gewoon de verplichte twee nog over om te gebruiken. Als we de twee zachte compounds gebruiken - die qua samenstelling redelijk dicht bij elkaar liggen – en er één harde compound (die een stap harder is, red.) aan toevoegt, dan gebruikt niemand ze alle drie. Als je vervolgens alle combinatiemogelijkheden van te gebruiken compounds doorloopt, dan blijft het allemaal nog steeds erg ingewikkeld. Het is gewoon moeilijk. We hebben niet de perfecte oplossing. Wat we nu proberen te doen is om veel simulaties uit te voeren met de verschillende slijtageniveau ‘s om zodoende te doorgronden welke compound de beste is in welke combinatie. Dat is helaas nog niet perfect, maar het is in ieder geval in de goede richting."

Pirelli F1 bandenrange

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS