Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Daar komen de Russen...

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 juli 2015 12:58

BR Engineering debuteerde in Le Mans met haar nieuwe LMP2-bolide, maar een toekomst vanaf 2017 is er niet voor het Russische bedrijf. Het bedrijf viel buiten de aanbesteding en zag de licenties voor de bouw van een LMP2 naar Onroak Automotive, Oreca, Dallara en Riley Tech/Multimatic gaan.

SMP Racing

De Russische fabrikant heeft nu een aantal opties, waaronder de LMP1, laat managing director Benjamin Durand weten. Tegenover het Franse Endurance-info zegt de Fransman: “Het is niet logisch voor ons om LMP3 te gaan doen, omdat we niet in de LMP2 blijven. Anders hadden we de mogelijkheden zeker bestudeerd. Een instap in de LMP1 non-hybrid is onder de mogelijkheden, maar hiervoor moeten we garanties over de regels hebben.”

Op dit moment zet SMP Racing de enige twee BR01 met Nissan-motoren in. Toch verwacht Benjamin Durand dat later dit jaar een derde bolide ingezet gaat worden door Murphy Prototypes. Het LMP2-team overweegt een aankoop voor de inzet in de Asian Le Mans Series later dit jaar. In dit kampioenschap mogen de huidige bolides tot en met 2018 ingezet gaan worden.

Voor volgens jaar houdt men bij de Russen het programma open, zo laat de teambaas weten: “Voor het moment wordt de prioriteit gegeven aan de European Le Mans Series met de BR01. We gaan meer weten over het 2016-programma na Estoril. We denken dat het de BR02 gaat worden en hoe het gedaan gaat worden.”

De Fransman bevestigt daarentegen SMP Racing’s toewijding aan het racen in de GTE met Alexey Bassov, Andrea Bertolini en Victor Shaytar, nadat zij de 24 uur van Le Mans wonnen. Het team evalueert ook de mogelijke inzet van een stap naar de GTE-Pro, met waarschijnlijk de nieuwe Ferrari 488 GTB.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS