Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota en Porsche mogen meer brandstof en energie verbruiken

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 april 2014 19:31

Voorafgaande aan de eerste drie races van het World Endurance Championship, heeft de ACO en de FIA de toekenning van de hoeveelheid brandstof aangepast in het voordeel van Toyota en Porsche.


De Toyota TS040 Hybrid en de Porsche 919 Hybrid mogen meer energie per ronde gebruiken en de benzinetank is vergroot in de finale tabel van de “Equivalence of Technology”. Daarnaast toont de tabel dat de hoeveelheid energie die gemeten is in megajoules per ronde is teruggeschroefd voor de Audi R18 e-tron Quattro. Daarnaast is de brandstofcapaciteit van de benzinetank terug gebracht.

Toyota en Porsche hebben allebei gekozen voor de hybride klasse met 6 megajoules, waarin nu 139,5MJ per ronde is toegestaan in plaats van de oorspronkelijke 137,5MJ. Daarnaast is de brandstof capaciteit verhoogd van 66,9 liter naar 68,3 liter. De allocatie voor de Audi, welke in de klasse met 2 megajoules rijdt, is teruggeschroefd van 140,2MJ naar 137,2MJ. Daarnaast in de brandstofcapaciteit teruggebracht van 54,8 naar 54,3 liter. Waarbij de hoeveelheden is gebaseerd op het circuit van Le Mans.

In deze tabel is ook de energie allocatie en de brandstofstroom voor de eerste twee ronden in Silverstone en Spa opgenomen. Waarbij deze zijn afgeleid van de lengte van het Circuit de la Sarthe. De wijzigingen komen voort uit de aangeleverde informatie door de LMP1-fabrikanten aan de ACO en FIA. Deze informatie komt voort uit de officiële testdagen op het circuit van Paul Ricard. Op de avond van de testdagen in Paul Ricard was reeds een tabel gegeven, maar de FIA en ACO wilde deze niet bekend maken.

Met deze regels wil men gelijkheid tussen de diverse bolides realiseren. De tabel die nu is opgesteld wordt gehanteerd tot en met de 24 uur van Le Mans in juni. Na Le Mans wordt de tabel geëvalueerd en vastgesteld tot de volgende race in Le Mans in 2015. De auto’s zijn voorzien met de sensor van Gill Sensors, welke ook in de Formule 1 wordt gebruikt. Bij afwijkingen tussen de testdata en de data tijdens de race, worden door de ACO en FIA straffen uitgedeeld.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS