A1 Grand Prix

Special: Het succes van de A1 Grand Prix

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 6 november 2006 10:15

Het unieke concept is bekend: bij de A1 Grand Prix strijden landen tegen landen en is de coureur eigenlijk maar "bijzaak". In record tempo geniet de raceklasse van wereldwijde populariteit, waarin de Nederlanders een belangrijke rol spelen. Als dank voor de massale steun aan het Nederlandse team tijdens het eerste seizoen, kregen de supporters een race op eigen bodem. Op 1 oktober barstte het geweld los op Circuit Park Zandvoort en lijkt de A1 Grand Prix bij het ingaan van haar tweede seizoen, nog populairder te zijn.

Topdrukte bij A1 GP Zandvoort

Andere bekende en soms ook wereldwijde klassen, zoals de Formule 1, DTM en Champ Car, bestaan al jaren. Zij genieten dan ook van de steun van veel miljoenen autosport liefhebbers. Een nieuwe klasse opzetten lijkt dan ook moeilijk taak, getuige enkele ambitieuze ideeën en uitgewerkte plannen op nationale bodem die het net niet haalden. De A1 Grand Prix is er in geslaagd dankzij een wereldwijd en uniek concept, waarin patriottisme een grote rol speelt. Maar wie denkt dat hier ophoudt, heeft het mis.

Jeroen Bleekemolen maakte de Nederlanders gek op Zandvoort!

RaceXpress.com had eerder de primeur rond de aankondiging van een mogelijk A1 Team België. Hoewel de optie op de franchise door Bart Dejonghe en Matty Paquay nog niet rond is, barsten zij van de ambitieuze, maar ook realistische plannen. Eén van de ambities van het duo is om de autosport in België op te waarderen. Dit willen zij realiseren door een mooi evenement te organiseren waarbij niet alleen de autosportkenners, maar de hele familie aangetrokken wordt. Men denkt aan een A1GP race door de straten van een stad in België. Maar waarom een straat race?

Het antwoord: getuige de meest succesvolle race van het voorgaande seizoen. In gesprek met Amy Mansell, Brand Marketing Manager van de A1 Grand Prix World Cup of Motosport, vertelde zij RaceXpress.com waarom straat races belangrijk zijn en welke zaken in de ontwikkelingsfase zitten. “De meest succesvolle race vorig seizoen was de straat race in Durban (Zuid-Afrika), waarbij meer dan 100,000 mensen aanwezig waren gedurende het weekend. Door middel van straat races brengen wij de autosport dichter bij de mensen en betrekken hen die normaal nooit naar het circuit gaan,” vertelt Amy Mansell. “Bij A1GP staat de verbintenis met de fans en het aanmoedigen van nieuwe fans naar de autosport centraal. Straat races helpen ons om deze doelstelling te behalen.”

Natuurlijk mogen de dames niet ontbreken

Van de beloning, een A1GP evenement op Nederlandse bodem, hebben de Nederlandse toeschouwers maximaal geprofiteerd. Maar om nog meer toeschouwers naar het circuit te lokken, is de binding met deze mensen van cruciaal belang. “Voor het tweede seizoen zijn we meer gefocust op de ontwikkeling van consumer experience tijdens A1GP evenementen. Handtekeningen sessies van coureurs, competitie met het wisselen van banden en een open paddock zijn enkele basis attracties voor onze unieke A1GP experience.”

Jeroen Bleekemolen even afgeleid tijdens handtekening sessie

Niet alleen het evenement zelf draagt bij aan de binding met de raceklasse. “We zijn ook een nieuwe website aan het lanceren voor A1GP fans over de hele wereld. Dan krijgen de bezoekers een echt kijkje binnen de A1GP World Cup of Motorsport. De nieuwe A1GP.com website kent een aantal nieuwe ontwikkelingen voor de fans thuis, zoals live chats met coureurs, screensaver downloads en een gedeelte waar men races live via het web kan beluisteren of bekijken,” aldus Amy Mansell.

A1 Team China gaat voor de prijzen tijdens thuiswedstrijd

Met de race in Beijing (China) aankomend weekend in de planning, waar RaceXpress.com reporter en fotograaf Bas Kaligis bij aanwezig zal zijn, kijkt RaceXpress.com uit naar de straat race in hartje China. Hopelijk barst ook in China de A1GP-gekte los...

Renger vd Zande in actie op vrijdag in de staten van Beiijng

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS