A1 Grand Prix

Interview/primeur: A1 Team België hoopt dit weekend op doorbraak

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 30 september 2006 12:33

België heeft ver gevorderde plannen om een A1GP-team op te zetten. Initiatiefnemers Bart Dejonghe en Matty Paquay hebben een geweldig concept waarbij zij een serieuze kans maken op een A1GP-franchiseoptie. De ambitieuze Dejonghe en Paquay willen de autosport in België "hot" maken. Het duo hoopt dit weekend een samenwerking te bewerkstelligen met de organisatie van A1GP.

A1 goes for Belgium ?!

Hoe zijn de wilde plannen ontstaan?
“Wij zijn twee consultant ondernemers met een onderneming genaamd ‘Your Bridge’. Wij staan voor innovatie en voor passie en discipline. Zo willen wij het hart en het hoofd samenbrengen. Vandaar dat wij op een bepaald moment geïnteresseerd raakten in A1GP. Ik ben zelf al heel lang gepassioneerd door autosport en mijn zoontje is actief voor een professioneel kartingteam in België. Vanuit dat team ontstond op een bepaald moment de vraag om iets te doen vanuit België naar de A1 Grand Prix.”

Kwam de interesse toen jullie ook het succes in Nederland zagen?
“Ja toch wel. Wat ons vooral aanspreekt is het concept van de A1GP; de ‘World Cup of Nations’. Een kampioenschap waarbij verschillende landen het tegen elkaar opnemen. Binding is belangrijk en de Nederlanders hebben de passie naar het Nederlandse A1GP-team. Dat is echt inspirerend omdat we te weinig passie in België hebben. In die zin proberen we om de A1 in België van de grond te krijgen en dat is een uitdaging! Veel mensen hebben interesse in autosport, maar wij willen dat men het kan beleven.”

Hoe willen jullie de A1GP introduceren?
“We merken dat de motorsport wereldwijd heel veel interesse heeft met een breed publiek. Maar het product in België is veel te beperkt. Het interesseert nu alleen een kleine groep motorsportfans, terwijl we merken dat een goed product de hele familie kan interesseren. De A1GP past precies in het concept van de PRC groep, waar Christian Lahaye de kar trekt met de Clio Cup, Roadsters, BTCS en Volkswagen Fun Cup. Wij willen samen een evenement creëren, dat een brede doelgroep interesseert en daarmee combineren we de passie met een business model. Ook zijn wij in gesprek Harry Maessen van de BRL-V6 klasse in Nederland. Ook hij is geïnteresseerd in ons concept. Als we de optie op de A1-franchise krijgen, moeten we tijd hebben om het plan uit te werken, middelen creëren om de franchise te kopen. Het is ‘big business’, een grote investering. Als we samen werken met andere raceconcepten zijn onze kansen veel groter. Iets beleven, dan heb je meer mogelijkheden om daar iets mee te doen en om een groot publiek aan te trekken. We werken samen met één van de grootste marketingagentschappen van de wereld. Wat wij merken is dat motorsport een heel groot publiek aan kan trekken, dat we vandaag de dag te weinig zien. Men heeft te weinig middelen om zoiets te ontplooien. Een concept als het onze kan daarbij helpen om raceconcepten in België te versterken en samen te brengen. We willen dus een experience bieden, waarbij toeschouwers iets kunnen meemaken. Daar wordt iedereen beter van: de merken die ons steunen krijgen meer aandacht, meer middelen, het is een "win-win" situatie. En daar is het ‘Your Bridge’ concept rond gebouwd.

Wanneer denken jullie iets rond te krijgen?
“Wij hopen dit weekend een doorbraak te krijgen rond die optie. Dat is een belangrijke stap, want dan kunnen we echt aan de slag. Dit weekend willen we dus die optie concreet, zwart op wit, op papier krijgen. We hebben een netwerk klaar staan met grote professionele bedrijven, maar ook zij willen liever ‘eerst zien, dan geloven’ zodat er garanties geboden kunnen worden. Garantie op die optie. Het is verder ook van belang om de nationale media bewust te maken van een niet bekend onderwerp (A1GP) in België en dat willen wij doorbreken.”

Als alles doorgang vindt, welke piloten kunnen wij verwachten?
“Er is een pijplijn van jong talent, maar ook lopen er ervaren piloten rond die vandaag de dag racen. Het is nu nog te vroeg om namen te noemen. Wat overigens wel belangrijk is, de officiële RACB van België staat achter ons. Zij hebben ook een adviserende rol. Maar dit is allemaal als de optie eenmaal binnen is.”

Willen jullie ook een event organiseren?
“Wat ook belangrijk is. België is een klein land en voor ons is het een uitdaging om de media bewust te maken van ons concept. Grotere kanalen moeten hierbij instemmen, zo zit ons businessmodel in elkaar. We willen mensen iets laten beleven. Zo denken wij ook over een A1GP-straatrace in België. De organisatie van de klasse wil er zo’n zes per seizoen. We proberen de autosport in België op te waarderen. Zoals het in Nederland leeft, leeft het te weinig in België. Ons concept is een prima insteek om autosport groot te maken in België. In Nederland was Jos Verstappen het gezicht van de autosport en daar geloof ik ook in. Dit hebben we bij ons te weinig. We hebben wel veel talent, maar dat wordt niet goed gemanaged. We proberen alles op te starten, om zodoende de emotie en passie te brengen.”

Wie hebben jullie in grote lijnen achter jullie staan?
“Media, Belgische multinationals, sterke Belgische merken die willen internationaliseren, een sterke eventorganisator, een sterke eigenaar van raceconcepten. En als de optie er is, willen zij meewerken. We hebben al diverse gesprekken lopen. Daarnaast proberen we niet alleen inhoudelijk maar ook de accenten te leggen op de juiste mensen en partners, die samen de gedrevenheid, passie en ideeën hebben. Dan kun je immers gigantisch meer dan enkel ‘één plus één is twee'. En daar geloven wij in.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS