Autosport Internationaal Toerwagens • LMS

LMS 2010: Audi met fabrieksteam, Coronel versus Fisichella

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 3 februari 2010 17:29

Vandaag werd de deelnemerslijst van het Le Mans Series kampioenschap anno 2010 bekend gemaakt. Wat opvalt is dat er nog geen Formula Le Mans wagens op de deelnemerslijst staan. Het Formula Le Mans kampioenschap wordt dit jaar opgenomen in de Le Mans Series, maar voorlopig is er nog geen spoor van op de deelnemerslijst. Wel zien we dat Spyker weer van de partij is met Tom Coronel, welke het tegen flink wat grote namen mag gaan opnemen, waaronder Ferrari F1 testpiloot Giancarlo Fisichella.


In de LMP1 klasse heeft Signature Plus de Lola Aston Martin gekocht, de auto die vorig jaar nog goed was voor de titel in de Le Mans Series. Piloten van dienst zijn opnieuw Frank Mailleux en Pierre Ragues. Je zou dus kunnen zeggen dat de twee Fransen met de kampioenenauto van 2009 een gooi kunnen doen naar de titel, maar dat is buiten de flinke concurrentie vanuit het diesel-kamp gerekend.


Hugues de Chaunac brengt, zoals eerder aangekondigd, een Peugeot 908 HDi FAP aan de start, met aan boord Olivier Panis en Nicolas Lapierre. De Chaunac was dus de gedoodverfde favoriet voor de titel anno 2010, maar dat was buiten de heuse comeback van Audi gerekend... Het Duitse merk zet maar liefst 4 Audi's in de Le Mans Series in dit seizoen, allemaal voor een volledig programma.

Colin Kolles brengt weer twee Audi R10 TDI aan de start - desondanks het feit dat hij een tijdje geleden één van zijn R10 TDI in de etalage had gezet. Kolles wist vorig jaar met zijn diesels geen vuist te maken tegen de Lola Aston Martin, Pescarlo en Oreca benzine prototypes. Echter heeft Audi zijn zware nederlaag van vorig jaar in Le Mans nog altijd niet verteerd, en hebben ze besloten om met het fabrieksteam "Audi Sport Team Joest" twee R15 TDI aan de start te brengen.

Audi R15 TDI en Audi R10 TDI, met daartussen de Peugeot 908 HDi FAP

Vorig jaar beslisten de topmannen bij Audi om geen ALMS of LMS programma te doen. De toen nog gloednieuwe R15 TDI zou maar drie wedstrijden rijden in 2009: Sebring, Le Mans en Petit Le Mans (Road Atlanta). Het seizoen begon uitstekend, met een zege voor de R15 TDI in zijn debuutrace. Daarna kreeg Audi tot twee keer toe een zware opdoffer te verduren.

In Le Mans werd de jarenlange zegereeks van het Duitse merk doorbroken door Peugeot. Het Franse merk scoorde de dubbelslag in Le Mans, en iets later op het seizoen zouden ze die dubbelslag nog eens overdoen in Petit Le Mans. Audi wil middels deze LMS campagne zich dus zo goed mogelijk voorbereiden op de etmaalrace in Le mans. Wie de twee R15 TDI gaat bemannen is nog niet bekend.


Voorts zien we ook nog enkele nieuwe teams. Zo is er Beechdean Motorsport, met aan boord de hele Mansell familie. Leo en Greg nemen het samen met vader Nigel Mansell op met de Ginetta Zytek LMP1. Of zij een rol van betekenis kunnen spelen, zal echter nog even afwachten zijn. Noël Del Bello Racing is het andere nieuwe team, en brengt een Lola B10/60 Coupé - Judd aan de start voor Jean-Marc Gounon en een nog nader te bepalen piloot.

Echter is er na al dit goede nieuws ook slecht nieuws. Henri Pescarolo, al jarenlang actief in de Le Mans Series, staat niet op de deelnemerslijst voor 2010. Eerst zag hij Hugues de Chaunac (Oreca) de vierde Peugeot 908 HDi FAP voor zijn neus wegkapen, en niet veel later besloot ook Jean-Christophe Bouillon om zijn jarenlange samenwerking met Henri Pescarolo stop te zetten. Bouillon is nu actief voor Rebellion Racing (beter bekend als Speedy Sebah).


In LMP2 zijn er in totaal zestien auto's ingeschreven. OAK Racing zet twee Pescarlo Judd in, terwijl Racing Box aan de start komt met twee Lola B09 Coupé - Judd. Ook hier zijn er weer heel wat nieuwigheden, zo ondermeer de deelname van Honda aan het Le Mans Series kampioenschap met de HPD (Honda Performance Development) krachtbron.

Strakka pakt uit met de Acura HPD ARX-01, de auto die in 2009 het ALMS kampioenschap in de LMP2 categorie op zijn naam schreef. Leventis/Watts krijgen de eer om met de Acura te debuteren in Europa, en zullen in Le Mans het gezelschap krijgen van Jonny Kane.

Maar Strakka is echter niet de enige met een Honda krachtbron. Ook RML heeft een motor van de Japanse autoproducent in zijn Lola geplaatst. Tommy Erdos en Mike Newton rijden dit seizoen rond met de Lola HPD Coupé van Ray Mallock Limited.


Team Bruichladdich brengt net als Quifel ASM een Zytek 09 S aan de start. Karim Ojjeh en Tim Greaves zullen op de Buichladdich Zytek vergezeld worden door Thor-Christian Ebbesvik, de eerste Noor in het LMS kampioenschap. Bij Quifel ASM delen Miguel Amaral en Olivier Pla de auto. Het Zwitserse Race Performance brengt een Radical SR9 - Judd naar het kampioenschap.

In LMGT1 zien we een zeer zwakke opkomst. Amper twee teams hebben zich ingeschreven: zowel Full Speed als Larbre komen aan de start met een Saleen S7-R. Het doet ons een beetje denken aan de American Le Mans Series, waar tot vorig jaar de Corvettes van Pratt&Miller de enige twee deelnemers waren in GT1. Op de deelnemerslijst staat bij het Oostenrijkse Full Speed de naam "Carlos Van Damme", we vermoeden dat het gaat om Nederlander Carlo van Dam - welke tijdens de 24u van Spa ook al aan het werk te zien was op de Full Speed Saleen.


In LMGT2 zien we heel wat deelnemers, waaronder zelfs een nieuwe constructeur. Ferrari, Porsche, Spyker en Aston Martin zagen we in het verleden al aan het werk in de GT2 klasse binnen de Le Mans Series, en in 2010 wordt ook BMW nog toegevoegd aan het lijstje. Bij elke constructeur is het menens: Porsche heeft menig fabrieksrijders aan de start, Ferrari heeft zelfs de testrijder van het Ferrari F1 team opgeroepen.

Narac/Pilet (IMSA) en Lieb/Lietz (Felbermayr) moeten de eer van Porsche gaan hooghouden. In totaal zijn er drie Porsche 997 GT3 RSR ingeschreven, versus maar liefst acht Ferrari F430 GT2. Reken daar nog twee Aston Martin V8 Vantage, éém BMW M3 en één Spyker bij en de Porsche rijders staat een zware opdracht te wachten.

BMW komt aan de start met één exemplaar van de BMW M3 E92 GT2, ingezet door het legendarische Schnitzer Motorsport. Het team van Charly Lamm doet een beroep op de dienste van Jörg Müller en Dirk Werner.


Ferrari brent een fabrieksteam bestaande uit drie wagens aan de start. Fisichella/Vilander, Perez Companc/Russo en Bruni/Melo/Alesi zullen de exemplaren van AF Corse gaan bemannen. Ook CRS Racing is dit jaar te zien met twee F430 GT2. Zij waren tot vorig jaar actief in het FIA-GT kampioenschap, maar hebben nu dus geopteerd voor de LMS met Ehret/Quaife en Kirkaldy/Mullen aan boord. Hankook Team Farnbacher verschijnt aan de start met Farnbacher/Simonsen.

JMW Motorsport zet één Aston Martin V8 Vantage in voor Rob Bell en een nog nader te bepalen piloot, en ook JWA Racing brengt een Britse GT2 aan de start. Last but not least is er het Nederlandse Spyker, dat opnieuw aan de start van de Le Mans Series verschijnt met de Spyker C8 Laviolette GT2-R. Tom Coronel is voorlopig de enige piloot bevestigd op de Nederlandse GT2, en mag het dus gaan opnemen tegen tal van grote namen - waaronder de polewinnaar van de Belgische GP F1 anno 2009.



Voorlopige deelnemerslijst LMS 2010

(foto's: LMS/DPPI, Audi Motorsport, BMW Motorsport)

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS