Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Krijgen de non-hybride LMP1-teams een bevriezing van de aerodynamica in Le Mans?

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 april 2018 16:35

De non-hybride LMP1-auto’s kunnen voor de 24 Uur van Le Mans, een bevriezing gaan krijgen van de aerodynamische ontwikkeling voor het 2018/19 seizoen van de FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Dit in het kader van de Equivalence of Technology (EoT) van de FIA en ACO.

Le Mans tribune

Volgens het Amerikaanse Sportscar365 worden er diverse maatregelen genomen om de evolutie van de aero kits te beperken, waardoor onvoorziene prestatieveranderingen tijdens de race in het verschiet liggen op het Circuit de la Sarthe. De beperking geldt alleen voor de 24 Uur van Le Mans, waarna de aerodynamische ontwikkeling in de daarop volgende races weer vrij wordt gegeven. Een aanpassing of evolutie moet overigens vijftien dagen voorafgaande aan het evenement ingediend worden.

Sportief directeur van de ACO, Vincent Beamesnil, wilde de aanpassing niet direct bevestigen aan de Amerikaanse website, maar gaf aan dat de situatie omtrent de EoT tijdens de 6 uur van Spa verder wordt toegelicht.

“Er zijn tijden waar je dit kan doen en tijden wanneer je dat niet kan,” zegt de Fransman. “De auto’s zijn gehomologeerd. Er is een EoT-proces dat alle parameters in zijn overweging meeneemt. We hadden een informatieve bijeenkomst met de teams op vrijdag om dingen uit te leggen. Je kun niet twee aero kits zeggen, zoals de hybride. Dat is niet het geval… Ik wil er verder niet meer commentaar op geven.”

Het is onduidelijk of een beperking alle privéteams dwingt om met een low downforce pakket in Spa te rijden. SMP Racing reed tijdens The Prologue met een lage downforce. DragonSpeed van Renger van der Zande reed met een hoge downforce op de eerste dag en stapte de tweede dag over.

CEFC TRSM Racing, ByKolles en Rebellion Racing testten een laag downforce pakket, waarbij het laatste team nog niet heeft gereden met het hoge downforce pakket. Toyota heeft intussen bevestigd dat men in Spa gaat rijden met weinig downforce.

Het lijkt dat in tegenstelling tot andere jaren, waar na Le Mans slechts één EoT was toegestaan, de FIA de mogelijkheid heeft om meerder veranderingen gedurende het seizoen door te voeren. Waaronder ook Le Mans. Beaumesnil wilde geen commentaar geven wanneer hem wordt gevraagd naar de EoT-procedure, maar zegt dat er voor Spa snel een document wordt vrijgegeven.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS