Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Formule E-fabrikanten tevreden over eerste ervaring met Gen2-auto

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 april 2018 14:34 • Print artikel

De eerste twee gezamenlijke testdagen van de fabrikanten met de Gen2-bolide van de Formule E zit er op. Bij de test waren Audi, DS, Jaguar, Mahindra, Nissan, Penske en Venture aanwezig. De teams waren allemaal tevreden met de gereden kilometers met de auto die bijna twee keer zoveel energie levert als de vorige auto. Overigens was BMW niet aanwezig bij de tweedaagse test in Monteblanco.

Formula E new

Het gerucht gaat dat er gezamenlijk rond de 2.000 kilometer is afgelegd door de teams, waarbij er bijna geen onderbrekingen waren. Met de beperkingen die de teams was opgelegd om met partijen buiten de paddock te communiceren, is er weinig bekend over de ervaringen van de diverse fabrikanten. Doordat er geen officiële timing was, is ook onbekend wie de snelste fabrikant was. Natuurlijk zullen de teams handmatig de tijden bijgehouden hebben zijn, die door de teams gereden zijn. Op de baan waren twee kunstmatige chicanes aangebracht en de rondetijden moeten rond de 1,01 gelegen hebben. Ondanks dat de coureurs beperkingen opgelegd hebben gekregen om over de auto te praten, was er een coureur die anoniem uitspraken deed tegenover e-racing365.

“Het laden en de koeling werkt veel beter en is veel efficiënter dus de progressie is goed”, verklapte de coureur, die zijn naam niet kon prijsgeven. “Om eerlijk te zijn, voor een eerste test is het één van de beste in zijn algemeenheid van wat ik van een nieuwe auto heb gezien. Dus het werk van de leveranciers met de standaardcomponenten is erg goed. Het was een sterke test.”

BMW ontbrak dus tijdens de test in Monteblanco. Een vrachtwagen van het merk uit Bayern kwam op zondag aan op het circuit, maar ging terug naar München. Volgens de Amerikaanse website zijn er maar twee teams die lange runs hebben uitgevoerd op het Spaanse circuit. Daarnaast zijn er ook simulaties uitgevoerd van de starts en het vertrekken uit de pitstraat. Sommige teams hebben met aangepaste componenten gereden, om zodoende extra sensoren te kunnen huisvesten.

De nieuwe Michelin-band schijnt erg gelijkwaardig te zijn aan de bestaande band na de test in Monteblanco te zijn. Naast de collectieve test hebben de fabrikanten ook nog 15 privé-testdagen tot hun beschikking. De verwachting is dat er dit najaar nog een dag met race simulaties gehouden gaat worden in Donington.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS