Formule 1

Red Bull 'zeer te spreken' over Formule 1-motoren 2021

Uitgegeven door Bas Kaligis • 11 november 2017 08:10 • Print artikel

SAO PAULO - Red Bull-teamchef Christian Horner zegt dat hij 'zeer te spreken' is over het feit dat de Formule 1 en de FIA op één lijn zitten voor wat betreft het motorvoorstel voor 2021. Na een bijeenkomst in Parijs, vorige week, hebben de FIA en FOM de eerste details onthuld die bepalend zullen zijn voor de toekomst van de motorvoorschriften van de F1. In een poging om de sport toekomstbestendig te maken, presenteerden beide partijen de blauwdruk voor het nieuwe motorreglement waarin een visie is vastgelegd voor goedkopere, eenvoudigere en luidere krachtbronnen voor 2021.

Christian Horner Red Bull Racing Grand Prix Brazilië


Het voorstel leverde gemengde reacties op, met Mercedes en Renault die twijfels hebben over de plannen, terwijl Ferrari-president Sergio Marchionne zei dat zijn team overweegt uit de sport te stappen, tenzij de voorwaarden veranderen.

Horner heeft sinds de introductie in 2014 kritiek op de hybride zescilindermotoren en zei onlangs dat de Formule 1 zo snel mogelijk afscheid moet nemen van de V6-turbo's. Nu hij de specificaties van de nieuwe motor heeft bestudeerd, is hij meer bereid om de richting van de F1 te accepteren. "Ik ben erg blij met wat ik heb gezien", zei Horner tegenover Motorsport Magazine. "Voor deze ene keer zaten de FIA en FOM absoluut op één lijn voor wat betreft hun visie op de motor voor de toekomst. Dat vooral was voor mij bemoedigend, niet eens zozeer de specificaties."

"De focus is gelegd op verschillende factoren - één daarvan is het geluid. Het moet terugkomen in de F1, het is onderdeel van het erfgoed, de make-up van de sport. Het andere dat voor een onafhankelijk team als Red Bull echt bemoedigend is, is dat je als klant absolute gelijkheid krijgt, niet alleen qua producten maar ook op het gebied van elektronica. De elektrische instellingen moeten dus worden gehomologeerd. Ze zullen hetzelfde moeten zijn als op een fabriekswagen."

Een ander belangrijk element van het nieuwe motorconcept is de verwijdering van het complexe en controversiële MGU-H-component - dat warmte-energie van de turbo terugwint - en de invoering van gestandaardiseerde elementen, waaronder de energieopslag en besturingselektronica. Horner ondersteunt de verandering, die niet alleen tot doel heeft de kosten te verlagen, maar ook om de concurrentie te helpen stabiliseren.

"Er zal minder verschil zijn tussen motorfabrikanten. We hebben op dit moment een te grote spreiding in competitiviteit. Het legt te veel druk op de chassis van de auto en ik denk dat de FIA in principe naar de motor heeft gekeken en heeft gezegd: één, het kost te veel; twee, de motoren zijn te stil; en drie, de motor is te veel van een prestatieonderscheidende factor. Ik denk dat de nieuwe motor de kloof tussen de teams echt kleiner maakt."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS