Formule 1

Red Bull: “Deze motoren hebben niets positiefs gedaan voor de Formule 1 sinds hun invoering”

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 september 2017 15:39 • Print artikel

Red Bull-teambaas Christian Horner heeft gevraagd om het strafsysteem rond de F1-motoren opnieuw te beoordelen. Bijna het halve veld nam een gridstraf in Monza voor lief door onderdelen aan de motoren te vervangen. Daardoor was er een totaal van 150 plaatsen aan gridstraffen was. Slechts vier auto’s startten de race vanaf de positie waarop ze zich gekwalificeerd hadden.

Formule 1 2017 Christian Horner


“Er moet serieus naar gekeken worden om te zien of er een betere manier is om de fabrikant of een team te straffen dan de grid overhoop te gooien” zei de Brit tegenover Fox Sports. “Het wordt alleen maar erger richting het einde [van het seizoen] en het is zonde om een kampioenschap beslist te zien worden op gridstraffen.” De straffen werden ingevoerd toen de nieuwe V6 turbomotor in gebruik genomen werd in 2014. “Deze motoren hebben niets positiefs gedaan voor de Formule 1 sinds hun invoering.” Volgens de Red Bull-teambaas wordt het volgend jaar nog erger, wanneer nog minder motoren worden toegestaan, terwijl de kalender uit 21 races bestaat.

“Wat me zorgen maak is dat we naar drie motoren gaan voor volgend jaar met meer races”, aldus Horner. “Voor mij moet dat nummer 1 staan op de agenda van de volgende Strategry Group-bijeenkomst. Ik probeerde het tijdens een bijeenkomst eerder dit jaar te veranderen, maar er was geen steun voor. Ik hoop dat het nu misschien anders is met teams die tussen nu en het einde van het jaar nog een gridstraf kunnen krijgen.”

“Het is duidelijk dat een staf behoorlijk moet afschrikwekkend zijn, omdat het hele punt hiervan kostenbesparing was. Maar we besparen geen kosten, omdat de motoren toch op een wereldtournee gaan. Misschien is vijf motoren het juiste aantal, in plaats van vier naar drie gaan”, legde de Brit uit.

Onder de coureurs die een staf opliepen in Monza waren Max Verstappen en Daniel Ricciardo van Red Bull. Met alle straffen die in het weekeinde vielen, waren er een hoop onduidelijkheden over wie waar moest starten. Zo had bijvoorbeeld Sainz een straf van tien plekken gekregen, maar startte uiteindelijk vanaf de kwalificatiepositie. Force India wist niet eens van welke positie Sergio Pérez moest starten. Het F1-team gooide een tweet de wereld in dat hij startte van plek 12, wat uiteindelijk de 10e positie werd. Een positie hoger dan zijn kwalificatietijd.

“Het is moeilijk voor ons te begrijpen”, geeft Horner toe. “Toen we naar de grid gingen probeerden we nog te begrijpen of het plek 12 of 13 ging zijn. Pérez pakte een straf, maar had hij hem voor of achter iemand anders gepakt? Het is te verwarrend.” FIA-president Jean Todt gaf in Italië toe dat zijn organisatie er naar gaat kijken. Toch waarschuwde de Fransman dat een werkende alternatieve oplossing niet makkelijk te vinden is.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS