Formule 1

'Fundamenteel probleem' met Force India's F1-auto: "Het is een kwestie die de hele auto aangaat"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 april 2018 16:24 • Print artikel

SHANGHAI - Force India geeft toe dat zijn nieuwe Formule 1-auto wordt tegengehouden door een 'fundamenteel' probleem dat zijn evenwicht in bochten aantast. Het Formule 1-team heeft een moeilijke start van het seizoen gehad. Het worstelt met het tempo en heeft tot dusver slechta één punt gescoord dankzij Esteban Ocons tiende plaats in Bahrein.

Force India Grand Prix China


Force India zoekt naar de oplossing van een probleem dat het team al achtervolgt sinds de pre-season-tests en dat de aërodynamische ontwikkeling van de auto tot dusver heeft tegengehouden. "Het begon waarschijnlijk tussen de Barcelonatests en Melbourne", zei technisch directeur Andrew Green. "We twijfelden over de gegevens die we ontvingen, of ze realistisch waren of niet. Daardoor moesten we meer tests uitvoeren op de auto."

"Alles wat we tot nu toe hebben gezien, suggereert dat het echt is, dus we hebben het proberen aan te pakken om een verandering op gang te brengen, maar tot nu toe hebben we er nog geen echte stappen in gezet."

Green zei dat vroege aanwijzingen van wat hij een 'fundamentele onderliggende kwestie' noemt, erop duidden dat zijn CFD- en windtunnelgegevens niet in lijn zijn met hoe de auto presteert op de baan. "Het is geen tunnelkwestie, het is een kwestie die de hele auto aangaat. De tunnel- en CFD-gegevens komen met elkaar overeen, maar helaas niet met de werkelijkheid.

Green zei dat de fluctuerende balans aan de achterkant het ook moeilijk maakte om andere auto-onderdelen, zoals de nieuwe voorvleugel die in Bahrein werd getest, te evalueren. "We zijn er nog steeds van overtuigd dat de voorvleugel doet wat we wilden," zei hij. "Maar het is ontworpen voor een auto die meer achterkantbelasting genereert. Die hebben we op dit moment niet voldoende."

Green zei verder dat het 'ongelooflijk moeilijk' was om het potentieel van Force India te beoordelen, omdat 'het erg moeilijk is om de achterbanden te managen wanneer je een fluctuerende achterbelasting hebt'.

Hij hoopt dat een update die gepland staat voor de Grand Prix van Spanje van volgende maand het probleem zal helpen oplossen, maar hij gaf toe dat het zou kunnen dat het probleem is gerelateerd aan het onderliggende autoconcept. "Met een nieuw vel papier konden we het waarschijnlijk meteen oplossen, maar wij hebben geen nieuw vel papier. We hebben al een auto."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS