Formule 1

FIA keurt startregels goed, staande startprocedure bij regenrace Formule 1

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 14 maart 2017 08:40 • Print artikel

Tijdens de FIA World Motor Sport Council, die vorige week gehouden werd, is het plan van de Formule 1 goedgekeurd om een staande startprocedure te houden tijdens races in slechte weersomstandigheden.

Formule 1 2017 FIA


Het plan van de Formule 1 waar nu een akkoord voor is, is pas recentelijk tot in details goedgekeurd door de teams. Het doel van deze verandering in de startregels is om de spanning van een racestart terug te brengen naar het circuit, zelfs als de auto's eerst een ronde moeten rijden achter de safety car.

Met de nieuwe regel betekent dit dat bij slecht weer, auto's starten achter de safety car op de voor alle coureurs verplichte Pirelli compound. De rondes achter de safety car zullen gezien worden als formatieronden. Echter nadat de auto's de grid hebben verlaten, zal die ronde niet meetellen voor de originele raceduur.

Coureurs die starten vanuit de pits mogen aansluiten achteraan het veld achter de safety car, om even de omstandigheden aan te voelen. Zij moeten echter terug naar de pitstraat als de safety car naar binnen gaat en de race start volgens de procedure. Men mag de safety car niet volgen naar de pitstraat en wisselen naar andere banden zoals intermediates of slicks en zo aan de start te komen. Een overtreding wordt bestraft met een 10 seconden stop-go penalty. Iedere coureur die naar de pits gaat tijdens de safety-car-fase zal de race moeten starten vanuit de pitstraat.

Coureurs die al vanuit de pits starten zijn niet verplicht om deel te nemen aan de formatieronden achter de safety car. Het meenemen van extra brandstof wordt gezien als een voordeel doordat er geen brandstofbesparende acties uitgevoerd hoeven te worden als de race eenmaal begint, de teams zijn overeengekomen dat de gewichtspenalty voor extra brandstof groter moet zijn.

Formule 1 2017 Max Verstappen


Inhalen is verboden achter de safety car zoals voorheen, wél als iemand verlaat is. "Coureurs mogen alleen inhalen om hun positie terug te krijgen die ze origineel hadden tijdens de startvolgorde, of de volgorde waarin de auto's waren bij de pitsuitgang op het moment dat de formatieronde was gestart. Iedere coureur die niet zijn positie kan innemen voordat de safety car naar binnen komt moet starten vanuit de pits."

Als de omstandigheden niet verbeteren tijdens de ronden achter de safety car, kan de raceleider het startveld terugbrengen naar de pits om te wachten op verbetering van het weer. Dit wordt niet geteld als een opschorting van de race, de race is dan officieel nog niet eens gestart. Als dit gebeurt, dan wordt er geen tweede poging ondernomen om de auto's op te stellen op de grid voor een staande start.


MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS