Formule 1

Ferrari om de tuin geleid: Hoe probeert Adrian Newey achter geheimen van de concurrentie te komen?

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 november 2017 15:41

De Formule 1-teams gebruiken verschillende middelen om elkaar te bespioneren. Adrian Newey, de topontwerper van Red Bull, heeft hier zijn eigen spelletjes voor. In zijn boek over zijn carrière in de hoogste klasse van de autosport, vertelt de designer van de Red Bull-bolide van Max Verstappen wat meer over hoe hij achter de geheimen van zijn rivalen probeert te komen.


“Als de race is afgerond, worden de auto onderworpen aan een keuring om vast te stellen dat zij in een legale configuratie hebben gereden”, legde de Brit uit in zijn boek ‘Hoe bouw je een auto’. “Wanneer deze controles zijn afgerond is er één uur in het parc fermé waarin de auto worden vastgehouden. Als een rivaliserend team gedurende die periode protest wil aantekenen, kan zij dat doen. Wat betreft dit punt, zijn er veel spelletjes die plaatsvinden wanneer de auto’s worden vastgehouden op wat we noemen een ‘dummy grid’.”

“Engineers zoals ik nemen de kans om een blik te werpen op de andere auto’s. Als een senior engineer van een ander team, bijvoorbeeld ik, in de buurt is, dan zwermen er allemaal monteurs rond de auto, om te proberen het onderdeel te verdoezelen waar ik naar kijk. Ferrari in het bijzonder, is een ware zwerm aan activiteit als ik hun kant op kom. Als gevolg daarvan, ga ik richting een sectie van de auto waar ik niet bijzonder geïnteresseerd in ben, om daarmee de aandacht van de mecaniciens weg te krijgen, zoals bijen naar de honing gaan, terwijl een van onze fotografen kiekjes maakt van wat ik wil zien. Ferrari heeft die nog niet gevonden.”

Newey zegt dan ook dat hij van elke kans om te kijken naar het ontwerp van de rivaliserende team gebruik maakt. Als is het voor slechts een klein sneaky moment.” “Het is allemaal een beetje een spelletje, om eerlijk te zijn. Als ik echt naar een auto wil kijken, hoef ik alleen maar tot na de race te wachten, wanneer de auto’s in het parc fermé worden gehouden, waar het niemand toegestaan is om deze één uur lang aan te raken. Ze staan vaak recht onder je neus geparkeerd en met alle monteurs die druk aan het pakken zijn, kun je zoveel naar ze kijken als je wilt. Zoals ik zei, dat is waar de teams een protest kunnen indienen, als er iets aan de auto is wat we niet leuk vinden.”

Nog maar een paar dagen voor de volgende trekking van de Staatsloterij. Vergeet hem niet weer. Kijk HIER eens vrijblijvend voor meer info.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS