Formule 1

Fernando Alonso naar de Indy 500: hoe kwam het scenario tot stand?

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 april 2017 08:33 • Print artikel

MANAMA - Als donderslag bij heldere hemel kwam de aankondiging dat Fernando Alonso de Indy 500 gaat rijden en daardoor de Grand Prix van Monaco mist. De deal kwam in de laatste dagen rond tijdens de Formule 1-race in Shanghai, maar het idee was al ontstaan voor het seizoen. Directeur bij Alonso's team McLaren Zak Brown vertelt hoe iets dat als een grap begon werkelijkheid werd.

Fernando Alonso McLaren Grand Prix Bahrein


“Het is één van die grappen die een waarheid in zich heeft”, zegt de Amerikaan tegen het Engelse Autosport. “Ik zei voor Australië tegen Fernando: ‘He, één dezer dagen moeten we samen de Indy doen. Ik gooide het op tafel om te zien welke reactie ik kreeg. Hij grapte terug en ik dacht dat ik het aas in het water had gegooid en dat ik het daarbij ging laten. Maar toen Fernando en ik met Eric en Honda in Australië waren, kwam het tijdens één van de ochtenden daar ter sprake. Fernando zei: “Honda heeft een ongelooflijk grote historie op de Speedway en ik heb een droom om de drievoudige kroon te winnen. Ik wilde Le Mans in het verleden al doen en wil heel graag Indy met jullie doen.” Alonso zei dat het idee verder vorm kreeg in de dagen na de Grand Prix in Albert Park toen hij in gesprek ging met Brown, die op dat moment in Los Angeles zat.

“Ik kreeg een telefoontje van Zak over verschillende zaken en op een moment in het gesprek kwam de mogelijkheid van de Indy 500 weer boven”, zo zegt Alonso over de verdere ontwikkeling na de race in Australië. “Op dat moment was ik blij dat McLaren deze Indy 500-inschrijving overwoog, omdat ze de race in het verleden een aantal keer had gewonnen. Ik was blij toen Zak zich vorig jaar bij het team voegde, maar ik was nog blijer toen Zak me vertelde over zijn toekomstplannen. Maar op de één of andere manier dacht ik aan 2018, omdat het al 55 dagen tot de Indy 2017 was.”

Tijdens de Grand Prix van China kwam alles echter in een stroomversnelling. Op vrijdagavond besprak Alonso, samen met zijn manager Luis Garcia Abad, het plan met Brown en Boullier tijdens een etentje. “We spraken er ditmaal serieuzer over en we besloten dat als het ging gebeuren, het besluit de volgende dag genomen moest worden”, legt de Spaanse coureur uit. “Ik zei: ik ga vannacht slapen, morgen neem ik het besluit. Op zaterdag kwam ik op het circuit en zei: ‘Ja, dit is een goede beslissing voor iedereen: winst. Winst voor mijzelf, voor de F1, de fans, iedereen’. Ik was niet zeker op zaterdag in China of het nog mogelijk was om het zo snel te doen, maar we hadden enorme hulp van de Indy, van de Speedway, van de organisatie en Zaks contact met Andretti Autosport. Ze lieten alles in twee dagen realiteit worden.”

Volgens de McLaren-directeur Brown ging hij pas na het akkoord van zijn pupil achter het realiseren van het stoeltje aan. “Toen Fernando zei: ‘Laten we de Indy 500 met Honda doen’, dacht ik ‘nu moet ik het regelen’. En dat deden we. De IndyCar-organisatie heeft ons veel geholpen. Dat geldt ook voor Michael Andretti. Ook was het niet gebeurd als we de steun van Honda niet hadden gehad.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS