Formule 1

"Daar is Max weer! Hoe kan het dat Max Verstappen ineens Mercedes bijhoudt?"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 april 2017 10:39

Robert Doornbos genoot afgelopen weekend weer van de Formule 1 en van Max Verstappen in Bahrein. Ook al viel Max Verstappen helaas uit in de dertiende ronde. De wedstrijd was niet saai. Dat viel ook Doornbos op, die als analist optreedt voor Ziggo Sport F1. Ik geloof dat we ons voorlopig weinig zorgen hoeven te maken over gebrek aan spektakel in de Formule 1. I"k heb ook bij de Grand Prix van Bahrein van start tot finish op het puntje van mijn stoel gezeten. Helaas hebben we maar 13 ronden kunnen genieten van Max, maar in korte tijd laat hij wel weer zien wat hij kan. Je ziet toch dat Hamilton in zijn spiegels kijkt en denkt: 'Shit, zit ie er nou weer?"

Formule 1 Max Verstappen achter Lewis Hamilton Mercedes

"Max Verstappen had voor zichzelf al een hoofdrol opgeëist bij de start", gaat Doornbos verder. "Het was een hele mooie actie waarmee hij oprukte. Het was vergelijkbaar met hoe Vettel het deed. Gewoon remmen op het schone gedeelte, later remmen en dan buitenom in die hairpin. Die eerste sector in Bahrein is superbelangrijk. De focus moet niet alleen op de hairpin liggen, maar eigenlijk al op bocht 4.

"Max kennende, heeft hij heel veel races teruggekeken en gezien hoe dat daar gaat. Ricciardo zat klem en zag zijn teammaat voor de zoveelste keer buitenom komen. Die zal er tot zijn eigen frustratie al bijna aan gewend raken. Max had alleen dat korte zwabbertje bij bocht 4. Daardoor moest hij even van het gas, terwijl de mannen ervoor vol en dus met meer momentum de knik in gingen.

"Daarna verdedigt Max knap zijn positie op Daniel en Raikkonen, maar verliest hij wél even de aansluiting. Maar goed, daarna begint hij Hamilton binnen te fietsen en laat hij Ricciardo 4 tienden van een seconde per ronde achter zich. Hoe het kan dat Max ineens Mercedes bijhoudt, is een goede vraag.

"Het blijkt in ieder geval dat analist zijn dit jaar ook niet al te makkelijk is. Ik vermoedde vorige week nog dat Red Bull juist op een powercircuit als dat van Bahrein tekort zou komen. Ik schrok er bij de vrije trainingen bijna van. Het is ontzettend onvoorspelbaar. Olav Mol dacht bijvoorbeeld ook dat ze 1,30'ers zouden rijden in de kwalificatie en ineens daalt de baantemperatuur en rijden ze 1,5 seconden sneller."

Max Verstappen F1

Onder de condities op Sakhir bleek Red Bull het hele weekend goed in de long runs", aldus Doornbos. "De auto was beter dan ze zelf hadden ingeschat, gelukkig. Ricciardo zei ook na de kwalificatie dat hij eigenlijk geen idee had hoe het nou kon dat het gat naar de kop veel kleiner was geworden. Ze hebben een goede auto gebouwd, maar kunnen blijkbaar nog meer uit dat pakket halen dan ze zelf dachten.

"Een bijkomend voordeel voor Verstappen in de beginfase, was dat het koptreintje werd aangevoerd door Bottas en niet door Hamilton. Die rijdt blijkbaar niet weg. Als Hamilton vooraan had gezeten, had ik het nog moeten zien. Max had gevoel dat hij werd opgehouden door Hamilton, maar die had op zijn beurt weer last van Vettel en Vettel weer van Bottas. Maar die spanning hebben we uiteraard graag."

'Daar is ie weer'
"Het verschil tussen Valtteri en Lewis was in de race ook wel heel groot", vindt Doornbos. "Als je ziet hoe makkelijk Hamilton zeker in die laatste stint op dezelfde banden wegrijdt, is dat pijnlijk. Van een achterstand in rondje 44 naar meer dan 15 seconden voorsprong bij de vlag. Dat voelt niet lekker voor die Fin. En dan komt die opdracht van het team om Hamilton voor te laten er nog bij. Hij is nu al duidelijk de tweede rijder."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS