DTM

Flinke beperking van het radioverkeer in de DTM: "Sport het middelpunt van de aandacht"

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 mei 2017 09:16

Met ingang van 2017 is het radioverkeer van team naar coureur verboden in de DTM. Het is alleen nog toegestaan tijdens een gelevlagperiode om veiligheidsinstructies te geven of wanneer de coureurs in de pits zijn de rijder informatie te verstrekken. Voor het overige mag slechts informatie via de pitborden verstrekt worden.

DTM


Het is één van de wijzigingen die voor het aankomende seizoen zijn doorgevoerd voordat het seizoen in Hockenheim aftrapt. Naast de beperking van de radiocommunicatie moeten de auto’s dit jaar twee-aan-twee rijden na de een safetycarperiode en wordt het gebruik van de DRS vereenvoudigd voor zowel de races op zaterdag als zondag.

Vorig jaar was de DRS gebaseerd op het aantal ronden in een wedstrijd, coureurs kunnen nu drie keer gedurende twaalf ronden het systeem gebruiken met een totaal van 36 activeringen per race. Daarnaast kunnen de coureurs nu ook punten scoren tijdens de achttien kwalificatiesessies, met drie punten voor de poleposition, twee punten voor positie twee en één punt voor plek drie.

“In de DTM willen we de sport het middelpunt van de aandacht laten zijn”, zegt de voorzitter van de organisator van het toerwagenkampioenschap, Gerhard Berger. “De DTM heeft een uitstekend en sterk veld aan coureurs en de fans willen de ervaring van deze prestaties in de race.”

Het kampioenschap houdt het systeem van het prestatiegewicht grotendeels in stand. Met het toevoegen van 2,5 kilo tot een maximum van 15 kilo en het verwijderen tot een maximum van 30 kilo. Dit is gebaseerd op een basis gewicht van 1125 kilo.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS