DTM

DTM finale op Hockenheim: titelstrijd tussen Audi en BMW

Uitgegeven door Peter Vader • 11 oktober 2016 15:39 • Print artikel

Aan het einde van een DTM-seizoen worden drie titels toegekend. Voor de finale op de Hockenheimring op 14-16 oktober, is nog niets beslist: Marco Wittmann staat bovenaan in het rijderskampioenschap, Audi is klassementsleider in het fabrikant- en team klassement (met de Audi Sport Team Abt Sportsline ) voorafgaand aan de laatste twee races van het jaar 2016. Audi en BMW zullen daarom een ongemeen fel gevecht aangaan op de Hockenheimring, liggen ze in alle drie de ratings maar zeer dicht bij elkaar. Vorig jaar behaalde Pascal Wehrlein de titel, maar nu is de kans voor AMG om kampioen te worden erg gering. Hoewel de Stuttgarters waarschijnlijk dit seizoen zonder trofee naar huis reizen, zullen hun ster rijders alles uit de kast halen om het jaar af te sluiten met positieve resultaten.

Start

Marco Wittmann, Edoardo Mortara en Jamie Green zijn de overige drie coureurs die kunnen worden gekroond tot ‘DTM Champion 2016’. Slechts 14 punten scheidt de leider in het klassement Wittmann van achtervolger Mortara. Een spannende strijd, waarin alleen Green (39 punten achter Wittmann) zich nog kan mengen met nog eens 50 te behalen punten, wanneer de twee favorieten struikelen.

De Audi RS5 DTM lijkt in het recente verleden op de Hockenheimring goed te scoren: zes van de laatste acht races eindigde het merk uit Ingolstadt als winnaar. Mortara won al de prelude in 2016, terwijl vorig jaar Green twee races op Hockenheim won. Edoardo Mortara blikt optimistisch vooruit: "Ik kijk uit naar de grote finale en ik ga vol vertrouwen naar Hockenheim. Ik hoop dat ik in de eindsprint Marco nog kan inhalen. We zullen niet opgeven en vechten tot het einde. " De laatste overwinning voor BMW in Hockenheim was dertig maanden geleden, behaald door de huidige klassementsleider Wittmann, die weet dat het niet gemakkelijk zal zijn om zijn voorsprong te verdedigen: "We moeten het hoofd koel houden tijdens de seizoens finale te houden en ons zo veel mogelijk uit het gedrang blijven. Dit is niet zo gemakkelijk, omdat de race in Hockenheim erom bekend staat altijd vol met actie te zitten."

Marco Wittmann
> Marco Wittmann

In het team klassement, zijn de rollen omgedraaid en gaat Wittmann als volger naar de finales. De leider rijdt samen met Timo Glock voor het BMW Team RMG, die 25 punten achterstand heeft op het team Audi Sport Abt Sportsline met Mortara en Mattias Ekström. Omdat de Zweed niet deelneemt in Hockenheim als gevolg van de gelijktijdig verreden finale om het rallycross kampioenschap, komt Audi met enige tactische aanpassingen. Mike Rockenfeller, eigenlijk uitkomend voor Team Phoenix, zal samen met Eduardo Mortara voor het Team Abt Sportsline de overwinning in het ploegenklassement proberen te veroveren. De open gevallen plaats in het Phoenix-team zal door Ekströms vervanger René Rast worden opgevuld.

Audi heeft de beste kaarten in de strijd om het fabrikanten klassement en gaat met 37 punten voorsprong op BMW naar het laatste DTM-weekend van het jaar. "In het fabrikanten- en team klassement staan we in een afwachtende modus. Ik ben er zeker van dat de finale in Hockenheim voor spanning en drama zal zorgen", aldus BMW Motorsport Director Jens Marquardt, die net als zijn tegenhanger Dieter Gass, hoofd van het DTM team van Audi Sport, de ambitie heeft om met alle drie de DTM titels naar huis te keren. "Natuurlijk weten we dat er van alles kan gebeuren in een DTM finale. Het is van essentieel belang voor alle betrokkenen om een foutloze job uit te voeren", zegt Gass.

Mortara
> Eduardo Mortara

Mercedes AMG heeft de rol van ‘het laatste wiel aan de wagen’ . Theoretisch heeft de onderneming uit Stuttgart nog steeds kans op de titel in het fabrikanten klassement. In geval van een overwinning waarbij ze de eerste zes plaatsen bezetten, kunnen ze inderdaad hun achterstand van 174 punten nog overbruggen. Daarom zullen de acht ‘Sterrijders’ zonder druk hun strijd aangaan en proberen om het jaar af te sluiten met een persoonlijk gevoel van voldoening. "Hopelijk kan ik weer naar het podium rijden in Hockenheim en - indien mogelijk - zelfs een treetje hoger dan tijdens de laatste race", zegt bijvoorbeeld Daniel Juncadella, die in Boedapest zijn beste DTM resultaat behaalde, maar na het evenement zijn punten weer verloor omdat hij werd gediskwalificeerd vanwege een niet reglementaire bodemplaat. Kortom, de DTM seizoensfinale komend weekend in Hockenheim gaat weer voor vuurwerk zorgen!

Jamie Green
> Jamie Green

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS