Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Wochenspiegel Team Monschau stapt over van Porsche naar Ferrari en pakt eerste VLN-zege op Nordschleife

Uitgegeven door Miguel Bosch • 29 juni 2017 07:09 • Print artikel

Na jaren met Porsche te hebben geracet, heeft Wochenspiegel Team Monschau slechts vier races nodig gehad om met Ferrari de eerste VLN-zege van het team te scoren. Teameigenaar en coureur Georg Weiss reed samen met Jochen Krumbach en Oliver Kainz de door Rinaldi Racing geprepareerde Ferrari 488 GT3 naar de overwinning in de 59. ADAC ACAS H&R-Cup op de Nürburgring-Nordschleife.



Op Land Motorsport na bleven alle topteams weg bij de eerste VLN-wedstrijd na de 24 Uur van de Nürburgring. Teams als Black Falcon en Bentley waren afwezig vanwege verplichten in Blancpain GT, andere omdat ze nog niet klaar waren om het Nürburgring-seizoen te hervatten na de loodzware 24-uursrace van een maand geleden. Hoewel ook Manthey Racing aan de start verscheen, bracht de winnaar van de eerste twee VLN-races vanwege hun deelname aan de 24 Uur van Le Mans enkel de klantenteams naar de Nürburgring. Het Audi-team van Wolfgang Land was zo de enige renstal die met een volledige pro-rijdersbezetting aan de start verscheen. Toch waren Land-coureurs Jeffrey Schmidt en Michael Ammermüller niet in staat pole position veilig te stellen. Die eer viel de nummer 59 Manthey Racing Porsche 991 GT3R van Stefan Widensohler, Sven Müller en Reinhold Renger te beurt dankzij een sub-7-minuten ronde van Müller.

Het was diezelfde Müller die het veld om klokslag 12 uur naar de groene vlag bracht, met Jochen Krumbach in de WTM Ferrari naast zich. Zo bleef het ook tijdens de eerste stint: Porsche aan de leiding, Ferrari kort erachter.



Na de eerste serie pitstops nam Lars Kern in de nummer 12 Manthey Porsche de leiding over. De auto van Manthey-klant Otto Klohs kwam een ronde eerder dan de rest van de kopgroep binnen waardoor Kern aan de zuster-Porsche en de WTM Ferrari voorbij kon gaan. Oliver Kainz had inmiddels de Ferrari van Krumbach overgenomen en de tweede plaats gepakt. De Duitser reed zijn stint uit zonder het zicht op de nieuwe leider te verliezen.

Waar Kern de Manthey Porsche na twee uur racen aan amateurcoureur Klohs overgaf, had WTM vooraf gekozen om voor de overwinning te gaan en Weiss enkel de verplichte ronden om als Pro-Am-team geklasseerd te worden te laten doen. Het was deze beslissing die doorslaggevend bleek te zijn. Waar Klohs als gentlemanrijder veel tijd verloor in de 68 minuten die hij de Porsche over de Nordschleife stuurde, gingen Krumbach en Kainz op topsnelheid door de Eifel en bleef de tijd die Weiss met zijn stint verloor beperkt tot de laatste 19 minuten van de 4-uurswedstrijd. Zelfs Porsche Junior en Nordschleife-revelatie Mathieu Jaminet was niet in staat de verloren tijd in de laatste 52 minuten goed te maken, waardoor Weiss onbedreigd een gevierde eerste overwinning van zijn team kon binnenslepen.



Jaminet wist na enkele ronden al dat het minuten grote gat naar de leider niet meer te overbruggen zou zijn en stelde de tweede plaats veilig door het laatste half uur geen risico’s te nemen.

Plaats drie ging naar Land Motorsport. Schmidt leek lange tijd op weg naar de tweede plaats, maar bij de laatste pitstop, een korte splash-and-dash, ging het mis: door een elektrisch probleem wilde de Audi niet meer starten. Een minuut ging verloren, een minuut waarin zowel de Manthey Porsche van Jaminet als de mcchip-dkr.com Renault Sport R.S.01 aan Land voorbijgingen. Twee tijdstraffen voor het negeren van gele vlaggen wierpen de Renault echter terug naar de zevende positie en promootten Land naar de derde plaats.

De nummer 59 Manthey Porsche verdween na de eerste stint grotendeels uit beeld, maar sleepte toch nog een vierde plaats uit het vuur.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS