Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Manthey Porsche wint VLN-race 2 op de Nordschleife na pech Land Audi, podium Robin Frijns

Uitgegeven door Miguel Bosch • 11 april 2017 12:08 • Print artikel

Race twee van het VLN-seizoen op de Nürburgring-Nordschleife is de prooi van Manthey Racing geworden. Voor de tweede wedstrijd op rij pakte de geel-groene Porsche 991 GT3R de overwinning, deze keer met Richard Lietz en Fred Makowiecki achter het stuur. Land Motorsport was op weg naar een vrijwel zekere overwinning in de 42. DMV 4-Stunden-Rennen toen de Audi R8 LMS GT3 in de laatste kilometers tegen een probleem met de brandstoftoevoer aanliepen. Daardoor werd de WRT Audi R8 LMS GT3 met onder anderen de Nederlander Robin Frijns naar het podium gepromoveerd.



Na afloop van de kwalificatie is het duidelijk: Ook in de tweede VLN-race zal Porsche niet meedoen aan het Balance of Performance-spelletje dat door veel andere fabrikanten gespeeld wordt. Op pole position staat de Pro-Am-Porsche van Otto Klohs, Mathieu Jaminet en Lars Kern, omringd door een drietal andere Porsche en een verdwaalde Mercedes-AMG GT3 van Haribo Racing. Het is de oude Klohs die de race vanaf de eerste plaats mag starten en doet direct wat hij vooraf al aangaf te gaan doen: In de eerste ronde laat de Duitser zoveel mogelijk fabrieksteams voorbij, wetend dat hij het toch aflegt tegenover de professionele rijders en zo het risico op ongelukken te vermijden.

De leiding wordt overgenomen door een andere Porsche, namelijk de gloednieuwe, tweede GT3R van Frikadelli Racing. De door Motul gesponsorde bolide gaat met Norbert Siedler op kop en behoudt die positie tot aan de pitstops, waarna zowel Siedler als zijn nieuwe teamgenoot Lucas Luhr geen rol meer spelen in de strijd vooraan.
De plaats bovenaan de tijdwaarneming wordt in het tweede uur overgenomen door Haribo Racing. Zonder Renger van der Zande die in Long Beach is voor de IMSA-race daar, is het aan Uwe Alzen, Lance David Arnold en Max Götz om de Mercedes-AMG GT3 naar de overwinning te leiden. Zij moeten echter machteloos toezien hoe de Manthey Porsche, Land Audi en Abt Bentley op de lange rechte stukken dankzij een Balance of Performance-voordeel op hen uitlopen.



Over de enorme risico’s die de Duitsers in het verkeer moeten nemen om de concurrentie bij te houden, is Lance David Arnold na afloop niet te spreken: “Dit is fucking gevaarlijk om tijdens de 24 Uur te doen,” zegt een gefrustreerde Arnold, die liever niet over de BoP zou willen klagen maar zich met het oog op de 24 Uur van de Nürburgring eind mei toch genoodzaakt voelt dit te doen. “Je kan dit tempo niet rijden tijdens de 24 Uur, ik word er zelfs een beetje bang van.”

Terwijl Manthey, Bentley en Haribo vooraan om de leiding strijden, werkt de Land Audi van Connor De Phillippi en Christopher Mies zich gestaag op naar voren. Verkeer in de kwalificatie dwong de Audi R8 vanaf de 21ste positie van start te gaan, maar daar leggen De Phillippi en Mies zich niet bij neer. In het laatste uur zet Mies nog eens extra aan. Geholpen door duurzamere Dunlop-banden, rijdt de Duitser het gat naar de leidende Porsche dicht om in de laatste ronde de leiding over te nemen. Met een hogere topsnelheid dan de achtervolgende Porsche van Makowiecki, lijkt de winst naar Land te gaan wanneer Mies bij de laatste serie bochten voor Döttinger Höhe arriveert. Daar verliest hij plotseling vermogen. Door een probleem met de aanvoer van brandstof verliest de V10-motor vermogen en rolt uiteindelijk als vijfde over de finishlijn.

Makowiecki neemt de leiding voor de laatste kilometers over, onbedreigd door de Haribo AMG die een kleine vijf seconden achter zijn Porsche zit. De fabrikant uit Stuttgart heeft net als vorige race haar ware kleuren laten zien.



Ondanks de overwinningen gaat Porsche-fabriekscoureur Makowiecki ervan uit dat de organisatie Porsche niet zal straffen met Balance of Performance-beperkingen. “We vertrouwen op de organisatie dat ze met een goede BoP zullen komen,” zegt de Fransman die ook de eerste race van het seizoen op zijn naam schreef, toen met Romain Dumas en Patrick Pilet als co-piloten. “We vertrouwen er ook op dat de mensen die aan het sandbaggen waren een BoP krijgen die niet in hun voordeel uitvalt, want dat is niet waar BoP voor is. Het is om iedereen een eerlijke kans te geven. Als mensen het systeem voor de gek proberen te houden, moet dat bestraft worden.”

Ondanks razendsnelle laatste ronden voor het einde slaagt Robin Frijns er in de WRT Audi niet in om dicht genoeg bij Haribo te komen en aan de zwart AMG voorbij te gaan. De wagen van Frijns, Nico Müller en Marcel Fässler heeft niet genoeg aan de 4-uur die voor de race staan om de sterke eindfase te belonen met een tweede of zelfs eerste plaatst.

Nico Verdonck eindigt met Bentley Team Abt op de vierde plaats en is daarmee de best geklasseerde coureur uit België. Yelmer Buurman komt in de Black Falcon Mercedes-AMG op de zevende plaats en als tweede beste Nederlander binnen, Fred Vervisch uit het Vlaamse Kortrijk wordt in de WRT Audi 11e. Stef Dusseldorp finisht in de BMW M6 GT3 van Falken Motorsport als 14e. De winst in de VT2-klasse gaat naar Marco van Ramshorst die samen met de Duitser Peter Bonk in de BMW 125i uitkwam. Indy Dontje (HTP AMG) en Pieter Schothorst (FK Performance BMW 235i Racing Cup) vielen uit.



MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS