Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Sébastien Bourdais wil met Renger van der Zande één treetje hoger staan op Long Beach: "Uitdaging"

Uitgegeven door Raoul Pasveer • 19 april 2024 11:55

Na twee races van in totaal 36 uur zal de 100 minuten durende IMSA WeatherTech SportsCar Championship-race in Long Beach, Californië USA, aanvoelen als een zaterdagwandeling op een stadsstrand. In beide races finishte Cadillac Racing op de tweede plaats. Renger van der Zande en Sébastien Bourdais zijn er klaar voor.

null


Cadillac Racing zal deze week zijn zesde overwinning in zeven races proberen te behalen op het 3.000 kilometer lange tijdelijke stratencircuit met 11 bochten. Het zou daarmee de 30e overwinning zijn van de fabrikant in de IMSA-prototypecompetitie sinds 2017. Een Cadillac DPi won tot en met 2022 vijf opeenvolgende races (geen evenement in 2020 vanwege de COVID-19-pandemie), inclusief podiumplaatsen in '22 en '21, om de overwinningsreeks van General Motors uit te breiden tot zeven in het evenement. Een Chevrolet Corvette DP won de races van 2015 en 2016.

Na de tweede plaats van zowel de nr. 01 Cadillac V-Series.R als de nr. 31 Whelen Cadillac V-Series.R, nadat de volledige eerste startrij werd bezet tijdens de Grand Touring Prototype (GTP)-races dit seizoen, zijn teams en coureurs klaar om de bovenste trede in de Victory Circle te bezetten.

Bourdais en Van der Zande wonnen in 2022 en Bourdais – Long Beach Walk of Fame 2019 – is viervoudig winnaar op het stratencircuit. Ze werkten samen met Scott Dixon om op 16 maart als tweede te starten en te eindigen op Sebring International Raceway.

Sébastien Bourdais: “Long Beach is een plek die heel goed voor me is geweest. Ik ben altijd blij om naar Long Beach te gaan en deel uit te maken van die historische gebeurtenis. 2022 was echt bijzonder, waarschijnlijk één van mijn topprestaties, al is het een beetje ontstaan door boosheid en dat kleine foutje in het verkeer. Ik heb zeker een leuke race neergezet om naar te kijken. Vorig jaar hadden we moeite om de mediumband op temperatuur te brengen, raakten we in de problemen bij de eerste remzone en moesten we helaas ter plekke stoppen. Dat was zeker geen hoogtepunt, maar we hebben het afgelopen jaar met de GTP een hoop dingen geleerd."

"Dit jaar zal het een andere band zijn; we rijden deze keer op de zachte band, dus als het warm wordt, zal het nogal wat bandenmanagement vragen. Als het bewolkt en aan de koelere kant is, zou het prima moeten zijn. Een heel andere vergelijking qua banden dan vorig jaar. Ik kijk uit naar de uitdaging. Het is een eenvoudige race met één pitstop en één coureurswissel, maar je moet het goed doen. Hopelijk kunnen we de sterke prestatie die we in Sebring hadden, behouden en vooral in Daytona, waar we ontzetten sterk waren, maar niet het resultaat behaalden. Hopelijk kunnen we het gat met de leiders van het kampioenschap dichten en onszelf stevig in de strijd werpen.”

RaceXpress was in 2023 op bezoek bij Renger van der Zande in de pitbox bij Cadillac:

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS