Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

12H Sebring - Renger van der Zande: “De tweede plaats bij mijn 100e IMSA-start is niet slecht"

Uitgegeven door Peter Vader • 17 maart 2024 12:01

SEBRING – In de gebruikelijke eb en vloed van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring presented by Cadillac, vatte zesvoudig IndyCar-kampioen Scott Dixon het als volgt samen: “De race is pas gereden zodra je over de eindstreep bent." De Nr01 Cadillac V-Series.R, wiens vooruitzichten op de overwinning de afgelopen twee jaar werden ondermijnd door niet de finish te halen nadat hij op de eerste startrij was gestart, ging zaterdagavond vol voor de overwinning. Coureurs Sebastien Bourdais, Renger van der Zande en Dixon, het Chip Ganassi Racing-team en Cadillac Racing-ingenieurs leidden lange tijd de Grand Touring Prototype (GTP)-divisie, maar het werd uiteindelijk een tweede plaats op Sebring International Raceway, na in de slotfase gepasseerd te zijn door Deletraz. Het is de tweede tweede plaats in het jonge IMSA WeatherTech SportsCar Championship-seizoen voor Cadillac Racing. De Nr31 Whelen Cadillac V-Series.R werd in januari ook tweede in de Rolex 24 At Daytona.

Scott Dixon, Sebastien Bourdais en Renger van der Zande P2 12H Sebring 2024Scott Dixon, Sebastien Bourdais en Renger van der Zande blij met hun tweede plaats ondanks teleurstelling over het missen van de overwinning

“Felicitaties aan het Cadillac Racing-team en de nr. 01 Cadillac V-Series.R met hun podium in de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring Presented by Cadillac. Ieder lid van het team kan erg trots zijn op hun inspanningen om de raceauto klaar te maken voor succes, zowel vanuit technologisch als duurzaamheidsoogpunt”, aldus John Roth, Global Vice President van Cadillac, die vervolgde: “Al meer dan een eeuw vormt de racerij een testomgeving voor Cadillac om kennis en technologie over te dragen tussen raceauto's en productievoertuigen, en ons portfolio uit de V-serie laat zien hoe we lessen naadloos van het circuit naar de weg brengen. De tweede plaats van vandaag demonstreert de opmerkelijke capaciteiten en vastberadenheid van het Cadillac Racing-team.”

Bourdais reed de laatste 2 uur en 12 minuten van de 12 uursrace, legde het parcours van 3,741 mijl, 17 bochten en verkeer af onder de fel brandende baanverlichting. Hij hield GTP-uitdagers tegen bij drie herstarts en tijdens de laatste ronden, maar werd met nog 5 minuten te gaan ingehaald door de Nr40 Acura, die sneller was omdat hij op nieuwere banden stond. De auto’s raakten elkaar verschillende keren, waarbij de Nr40 met 0,891 seconden won en een einde maakte aan Cadillac ‘s driejarige poging om de overall overwinning te pakken.

Nr01 Cadillac aan de leiding 12H Sebring 2024

Voor de tweede opeenvolgende IMSA GTP-race – en het tweede jaar op rij in Sebring – eindigde Cadillac Racing op de eerste startrij in de kwalificaties. Zowel de Nr31 Whelen Cadillac V-Series.R als de Nr01 Cadillac V-Series.R begonnen sterk en leidden op tien na alle 148 ronden in de eerste vier uur, en de Nr31 Whelen Cadillac V-Series. R leidde halverwege de wedstrijd het GTP-veld dat bestond uit 11 auto's. De Nr01 Cadillac V-Series.R ging 97 ronden aan de leiding en de Nr31 Whelen Cadillac V-Series.R deed dat tot aan zijn crash 79 ronden. Het lot van de pole-winnende en raceleider Nr31 Whelen Cadillac V-Series.R werd met nog 4 uur en 35 minuten te gaan op zijn kop gezet toen het voertuig betrokken raakte bij een incident dat zijn opgave afdwong.

Regerend GTP-kampioen Pipo Derani had twaalf seconden voorsprong op zijn naaste concurrent toen zijn auto in bocht 10 licht contact maakte terwijl hij een GTD-auto inhaalde, waardoor het prototype met de neus eerst tegen de bandenstapel terechtkwam en over de kop sloeg. Derani bleef ongedeerd en werd na medische controle ontslagen uit het hospitaal.

“Eerst en vooral zijn we blij dat Pipo op eigen kracht van het incident heeft kunnen weglopen, en dat dit is geëvalueerd en vrijgegeven door het infield care center. Dat is het belangrijkste”, aldus Jim Campbell, GM U.S. Vice President, Performance en Motorsports. "De constructie van de Cadillac V-Series.R, de veiligheidssystemen en de veiligheidselementen van Sebring op het circuit hebben allemaal hun werk gedaan om Pipo veilig te houden. Met de onzekere toestand van de motor en het hybridesysteem hebben we toen besloten om de Cadillac Nr31 buiten gebruik te stellen.”

Cadillac Racing zal op 20 april in Long Beach terugkeren naar het podium, waar het vijf keer heeft gewonnen op het 3,0 kilometer lange stratencircuit sinds het in 2017 meedeed aan de IMSA-prototypewedstrijd.

Renger van der Zande: “De strijd daar op het einde is goed voor de show. Ik dacht dat we met nog zes minuten te gaan in een goede positie waren om die overwinning te behalen. Ik ben uiteraard teleurgesteld, maar tegelijkertijd erg trots op het team en Cadillac. We zullen dit jaar blijven jagen om andere races te winnen, maar deze steekt voorlopig. De tweede plaats bij mijn 100e IMSA-start is niet slecht.”

Klik hier voor de uitslag van de Mobil 1 Twelve Hours of Sebring 2024



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS