Autosport Internationaal Toerwagens • Grand Am

Organisatie van de 24 uur van Le Mans staat open voor Amerikaanse DPi-bolides: "Overeenkomstig prototype"

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 september 2017 09:36

ACO-president Pierre Fillon en FIA World Endurance Championship-directeur Gerard Neveu hebben de wens uitgesproken een gezamenlijk LMP1- en DPi-platform met de IMSA op te stellen voor de nieuwe regels die in 2020 ingevoerd moeten worden. De FIA en ACO onthulden in Mexico al aangepaste regels voor 2018, nu Porsche vertrekt en men overgaat naar een winterkalender.

24U Daytona

Met het vaststellen van de aangepaste regels voor 2018/19 en 2019/20 wil men komende week al in gesprek gaan met technisch gedelegeerden en mogelijke fabrikanten om de aangepaste regels voor 2020 te bespreken. Dat kan een evolutie betekenen van de DPi, waarbij Fillon openstaat voor overeenkomstige regels tussen de LMP1 en DPi.

“We moeten de discussie openen”, zegt de ACO-president tegenover Sportscar365. “Wat is de toekomst van de LMP1 en wat is de toekomst van de DPi? Onthoud: waar ik erg enthousiast over ben, is een overeenkomstig prototype. Ik denk dat we daaraan kunnen werken.” Fillon geeft toe dat de DPi te ver van de LMP2-regels van 2017 is komen af te staan, maar ziet wel een kans ten aanzien van de LMP1. De huidige homologatie van de DPi loopt in 2020 af, wat gelijk is met de invoer van nieuwe LMP1-regels later dat jaar. Er moeten echter nog wat punten ingevuld worden, waaronder het gebruik van de hybride-aandrijving. Daarvan hoopt de ACO dat men die kan doorzetten in de topklasse, maar wel met een meer kostenefficiënt budget.

“Ik hoop dat het die richting opgaat”, reageert Neveu. “Als dit partnerschap tussen de IMSA en de ACO goed werkt, kijken we naar de lange termijn in 2020. Ons belang is een sterk WeatherTech Championship van hoog niveau. We moeten de best mogelijke manier vinden om het samen te runnen.” Toch benadrukken Neveu en Fillon dat de huidige DPi geen onderdeel van het WEC gaan zijn of op korte termijn een eigen klasse in Le Mans krijgt.

“DPi is een interessant model”, legt Neveu uit. “Het werkt nu in Noord-Amerika voor het WeatherTech Championship. De auto vecht met de LMP2’s. Ik heb geen ruimte in het WEC om een additionele categorie te verwelkomen. De vraag is of, als we geen LMP1 hebben, we mogelijk onze DPI’s kunnen voorstellen. Maar dat is nu niet het geval. We hebben Toyota, we hebben Peugeot nog die er serieus aan werkt om te komen. Er zijn andere fabrikanten geïnteresseerd. We hebben tenminste vier, vijf LMP1's die volgend jaar komen met privateers. Ik kan niet zeggen tegen Dallara en andere mensen die LMP1’s bouwen dat ze moeten verdwijnen.”

Fillon voegt daar aan toe dat de DPi-interesse voor Le Mans mogelijk niet zo hoog is als verwacht. De DPi weegt 100 kilo meer dan een LMP1 non-hybride en heeft 100 pk minder. Daarmee is het niet logisch dat deze auto’s het gevecht voor de algemene overwinning aankunnen. “De prestaties van de DPi is gelijk aan de P2”, zegt de Fransman. “Denk je dat een DPi naar Le Mans wil zonder te vechten voor de algemene overwinning? Dat is een goede vraag.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS