Autosport Internationaal Toerwagens • Euro GT Series

Grote Nederlandse successen op Jerez de la Frontera

Uitgegeven door Casper Bekking • 17 juni 2013 11:09

JEREZ – Op het Spaanse F1-testcircuit van Jerez de la Frontera vond afgelopen weekend de vierde ronde van de GT Open Series plaats. Steeds meer topcoureurs vinden de weg naar het groeiende kampioenschap, dat in de tweede seizoenshelft nog racet op Silverstone, Spa-Francorchamps, Monza en Barcelona. Onder de deelnemers flink wat snelle Nederlanders, die in beide races de winst voor zich opeisten. Zo pakte het Nederlandse V8 Racing op zaterdag de zege met Nicky Pastorelli en Miquel Ramos en was het zondag de beurt aan Renger van der Zande en het Seyffarth Team.


Op zaterdagmiddag stond de eerste race op het programma. Onder extreem hete omstandigheden zorgden de vele topcoureurs voor veel spektakel en actie, met een Nederlandse zege als resultaat. Bij de start nam Montermini de leiding over van polesitter Schiro, die ook een positie verloor aan Tutumulu. Enkele ronden later moest Schiro er nogmaals aan geloven toen Ramos, teammakker van Nicky Pastorelli, voorbij kwam. De Portugees liet er geen gras over groeien en nam al gauw ook de tweede plaats over.

Bij de pitstops moest Ramos vanwege eerdere successen dertig seconden langer stilstaan dan de concurrentie. Daardoor kwam Hamilton, teamgenoot van Schiro, aan de leiding te rijden met een voorsprong van zo'n vier seconden op Pastorelli, die het stuur had overgenomen van Ramos. De Nederlander verkleinde het gat zienderogen maar kon de aanval niet inzetten doordat de safetycar de baan op kwam, na een spin van Corvette-coureur Camp, teamgenoot van Rick Abresch. Bij de herstart was Pastorelli messcherp en stuurde zijn Corvette direct langs de Porsche van de leiders. Ook voormalig GP2- en Honda F1-testcoureur Luca Filippi ging voorbij aan Hamilton. De race kwam tot een voortijdig einde wanneer de motor van de Porsche van Hamilton vlam vatte en een hevige rookontwikkeling veroorzaakte. Doordat de rode vlag direct uit ging en de uitslag een ronde terug werd gezet, mag de Brit samen met Schiro alsnog het podium beklimmen.


Diederik Sijthoff en Bert Longin presteerden in de Corvette sterk met de zesde plaats algemeen. Jeroen Bleekemolen kon geen potten breken vanwege een drive-through penalty vanwege een onreglementaire pitstop. De ervaren coureur finishte met teamgenoot Di Guida daardoor als 17e. Chris van Der Drift en Luis Razia konden ditmaal niet hun McLaren MP4-12C in de top rijden. Renger van der Zande kwam helemaal niet in actie nadat teamgenoot Toril vroegtijdig binnen moest komen met een elektronisch probleem.

Op zondagmiddag werd de laatste race van de eerste seizoenshelft verreden. Jeroen Bleekemolen kende vanaf de vierde positie een sterke start maar moest in de eerste bocht desondanks frontrow-starters Filippi en Pastorelli voor laten gaan. De Italiaan bouwde een voorsprong van enkele seconden op ten opzichte van Pastorelli, terwijl het gat naar Bleekemolen meer dan tien seconden werd. Renger van der Zande reed eveneens sterke rondetijden en verkleinde het gat naar de top.


Na de rijderswissel heeft Di Guida een voorsprong van vijftien seconden op Da Veiga, waarvan teamgenoot Giao als vierde reed voor de pitstops. Miguel Toril, teamgenoot van Van der Zande, kwam als vijfde door. De Spaanse thuisrijder gaat er goed voor zitten en passeerde met mooie acties de ene na de andere tegenstander. Zo kwam hij aan de leiding, om de eerste zege van Seyffarth Racing binnen te slepen. Op ruim vijf seconden achterstand kwamen Montermini en Filippi als tweede over de streep, gevolgd door Giao-Da Veiga. Diederik Sijthoff en Bert Longin zaten er opnieuw sterk bij met de vijfde plaats, goed voor de derde plaats in hun klasse, gevolgd door Pastorelli-Ramos en Bleekemolen-Di Guida. Laatstgenoemden mochten in de GTS-klasse als tweede naar het podium, achter Van der Zande-Toril en voor de McLaren van Pantano en Suzuki. Door de schade aan de Corvette van Abresch-Camp kan het duo de tweede race niet starten.

Dennis Retera kwam dit weekend op uitnodiging van V8 Racing voor het eerst in actie in de GT Open. De snelle Nederlander zat er samen met teamgenoot Bryan Lavio in de trainingen goed bij. In de kwalificatie noteerde het duo de vijfde tijd in hun klasse en hield die positie in de openingsfase van race 1 vast. Toen sloeg het noodlot toe: de motortemperatuur werd te hoog waardoor zij voortijdig binnen moesten komen en de race moesten beëindigen. Vanwege dit euvel startte de equipe niet in de tweede race.


Uitslag race 1
1 - Ramos-Pastorelli (Corvette Z06) - V8Racing - 31 ronden
2 - Montermini-Filippi (Ferrari 458) - Villorba - 1"057
3 - Hamilton-Schirò (Porsche 997) - DriveX - 5"398
4 - Tutumlu-Deverikos (Porsche 997 R) - Autorlando - 5"961
5 - Firueredo-Campanico (Audi R8) - Novadriver - 10"631
6 - Sijthoff-Longin (Corvette Z06) - V8Racing - 11"357
7 - Costantini-Barba (Ferrari 458 GT3) - Ombra - 12"549
8 - Bontempelli-De Marco (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 15"557
9 - Talkanitsa-Talkanitsa (Ferrari 458) - AF Corse - 15"987
10 - Beretta-Lyons (Ferrari 458 GT3) - AF Corse - 16"761
11 - Giao-Da Veiga (Audi R8) - Novadriver - 17"175
12 - Laursen-Magnussen (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 20"520
13 - Pier Guidi-Skryabin (Ferrari 458 GT3) - Esta - 22"550
14 - Rosell-Mavlanov (Ferrari 458 GT3) - Russian Bears - 23"035
15 - Maleev-Ladygin (Ferrari 458 GT3) - Russian Bears - 27"245
16 - Flohr-Castellacci (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 28"061
17 - Di Guida-Bleekemolen (Porsche 997 GT3) - Autorlando - 29"206
18 - Villalba-Gutierrez (Ginetta G55) - Villalba - 43"337
19 - Suzuki-Pantano (McLaren MP4-12C) - BhaiTech - 40'53"405
20 - Van Der Drift-Razia (McLaren MP4-12C) - BhaiTech - 40'54"646
21 - Calari-Zampieri (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 41'06"323
22 - Earle-Kremer (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 1 ronde
23 - Abresch-Camp (Corvette Z06) - V8Racing - 7 ronden

Uitslag race 2
1 - Toril-Van Der Zande (Mercedes SLS) - Seyffarth - 27 ronden
2 - Montermini-Filippi (Ferrari 458) - Villorba - 05"508
3 - Giao-Da Veiga (Audi R8) - Novadriver - 07"922
4 - Talkanitsa-Talkanitsa (Ferrari 458) - AF Corse - 08"947
5 - Sijthoff-Longin (Corvette Z06) - V8Racing - 12"353
6 - Ramos-Pastorelli (Corvette Z06) - V8Racing - 17"728
7 - Di Guida-Bleekemolen (Porsche 997 GT3) - Autorlando - 21"574
8 - Suzuki-Pantano (McLaren MP4-12C) - BhaiTech - 28"396
9 - Beretta-Lyons (Ferrari 458 GT3) - AF Corse - 30"979
10 - Costantini-Camathias (Ferrari 458 GT3) - Ombra - 37"550
11 - Rosell-Mavlanov (Ferrari 458 GT3) - Russian Bears - 40"748
12 - Laursen-Magnussen (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 40"789
13 - Figueiredo-Campanico (Audi R8) - Novadriver - 41"137
14 - Pier Guidi-Skryabin (Ferrari 458 GT3) - Esta - 57"118
15 - Francesco Castellacci (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 1'05"503
16 - Sdanewitsch-Rugolo (Ferrari 458 GT3) - AF Corse - 1'05"892
17 - Calari-Zampieri (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 1'24"634
18 - Bontempelli-De Marco (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 1'29"081
19 - Villalba-Gutierrez (Ginetta G55) - Villalba - 1'45"740
20 - Earle-Kremer (Ferrari 458 GT3) - Kessel - 1 ronde
21 - Maleev-Ladygin (Ferrari 458 GT3) - Russian Bears - 1 ronde
22 - Van Der Drift-Razia (McLaren MP4-12C) - BhaiTech - 2 ronden

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS