Autosport BE • Formule Renault 1600

Formula 'Sixteen' zorgt voor continuïteit

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 februari 2008 19:23

De afgelopen vijf jaren konden dankzij het Belgisch Kampioenschap Formula Renault vele jonge wolven doorstoten naar hogere regionen in de autosport. We denken daarbij aan onder andere Bertrand Baguette, Jérôme D'Ambrosio, Maxime Soulet en Ludovic Sougnez, om er maar enkelen te noemen. Jammer genoeg kondigde de promotor van deze competitie eind 2007 aan dat het mooie avontuur ten einde liep. Eens te meer was er geen kampioenschap voor éénzitters meer in België.

En toen kwam William Watté op de proppen. De dynamische verantwoordelijke van Talent Promotion Belgium besloot de toekomst van dit soort wedstrijden te verzekeren. "Zoals de naam van het bedrijf al aangeeft is het onze doelstelling om jonge wolven toe te laten hun leerschool in de autosport verder te zetten in goede omstandigheden. Daarbij hoort nu ook de organisatie van een kampioenschap dat luistert naar de naam Formula 16 (Formula "Sixteen"). Het basisidee is als volgt: de continuïteit van de single-seaters in België verzekeren, en dat door de kosten naar beneden te schroeven en de reglementering te vereenvoudigen."

Voor William Watté was de agenda de afgelopen weken druk bezet, temeer hij op diverse fronten opereerde. Op het sportieve gebied heeft Kurt Van Campenhout, de man van de reglementen bij de Royal Automobile Club of Belgium, de basisregels van de Formula Renault 1.6 wat aangepast, zodat de Formula 16 nóg toegankelijker wordt. De teksten wat dat betreft zullen trouwens weldra beschikbaar zijn op de officiële website van dit kampioenschap, via het adres: www.formula16.be

Om het kostenplaatje drastisch te drukken heeft de Formula 16 beslist om gebruik te maken van de rubbers van Bridgestone. Deze wijziging bevoordeelt geen enkel team en verplicht hen allen om nieuwe afstellingen toe te passen.

De Formula 16 is toegankelijk voor iedereen vanaf 15 jaar die over een licentie beschikt en spreid zich over twee competities: een Belgische en een Nederlandse. "De Belgian Challenge telt drie wedstrijdweekends en dus in totaal zes races", gaat William Watté verder. "Daartegenover is de Dutch Trophy gespreid over vier weekends en in totaal acht wedstrijden. Het spreekt voor zichzelf dat we deze dubbele kalender zodanig hebben opgesteld zodat alle rijders aan de beide kampioenschappen kunnen deelnemen indien ze dat wensen. Dat levert ons in het eindklassement dan een winnaar op in de Belgian Challenge en één in de Dutch Trophy. Bovendien kronen wij dan ook een algemene kampioen Formula 16, een titel die zal gaan naar de coureur die het meeste punten wist te scoren in de beide competities."

Nog dit: de Formula 16 zal samen aantreden met de Nederlandse Formule Gloria, wat er voor zal zorgen dat er telkens een goed gevulde startgrid zullen zien. Natuurlijk worden de klassementen, evenals de startopstelling van beide series, gescheiden gehouden.

Interesse? Aarzel dan niet en bezoek www.formula16.be voor alle verdere inlichtingen.

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS