DTM

SPECIAL - Spectaculaire hellende bochten, bergop en bergaf, de DTM keert dit weekend terug naar Zandvoort

Uitgegeven door Peter Vader • 20 juni 2023 11:51

Spectaculaire hellende bochten, bergop en bergaf, uitgestrekte grindbedden - de DTM keert dit weekend terug naar Zandvoort! De laatste keer dat de DTM-serie het circuit in de Nederlandse duinen bezocht was in 2018. Sindsdien is het Formule 1-circuit aangepast. De meest opvallende plek op de baan is de laatste bocht, bocht 14, die nu een helling van 18 graden heeft. Alles is aanwezig voor de DTM-coureurs om brullend terug te keren naar Circuit Zandvoort, waarop de toeschouwers vanaf de tribunes een perfect zicht hebben.

DTM terugkeer Zandvoort foto 1

Nieuwkomer als titelfavoriet?
De seizoensopener in Oschersleben bewees nadrukkelijk dat alles mogelijk is in de DTM. Niemand had de indrukwekkende prestatie kunnen voorspellen van Tim Heinemann (Essen) in de Porsche 911 GT3 R, die als leider in het kampioenschap naar Zandvoort afreist nadat hij tijdens het openingsraceweekend twee tweede plaatsen had behaald. Toksport WRT-coureur Heinemann is niet langer zomaar een DTM-rookie als-ie in Nederland in de baan verschijnt, hij heeft nu een titelfavoriet? Tim duidelijk doel voor ogen en hij is de man die wordt opgejaagd door een zeer sterke tegenstander. “De laatste keer dat ik in Zandvoort reed, was in 2019 in de GT4. Als zodanig is het uitje van dit weekend in een GT3-auto op de nieuwe lay-out een primeur voor mij. Ik hou van deze old-school circuits, net als van de Porsche. Vooral de eerste schuine bocht is erg leuk, omdat je voorzichtig de limiet moet opzoeken. Winnen is echter het leukste. Bij het begin van het seizoen was het doel om in de punten te eindigen en één keer op het podium te komen. Dat hebben we al overtroffen. Maar als je zo'n goede start hebt gemaakt, wil je natuurlijk zo doorgaan. Om deze reden voel ik mij erg verdeeld. Aan de ene kant mag je als DTM-groentje niet te veel verwachten. Aan de andere kant ben ik nu de leider in het kampioenschap en wil ik consequent bij de koplopers horen. Een belangrijke factor is het team, dat uitstekend samenwerkt. Ik profiteer van de ervaring van Christian, we delen al onze set-upgegevens, zelfs met de andere Porsche-teams in de DTM. Die spirit geeft je echt een boost”, zegt de 25-jarige Heinemann.

DTM terugkeer Zandvoort foto 2 Tim Heinemann
Tim Heinemann

Gemotiveerde Engelhart
Zijn teamgenoot Christian Engelhart behaalde in Oschersleben de eerste DTM-overwinning uit zijn carrière. De 36-jarige staat tweede aan de ranglijst en reist vol vertrouwen en hongerig naar Nederland af om daar weer een topresultaat te willen behalen. Hetzelfde geldt voor de man die momenteel derde is in het rijderskampioenschap, Franck Perera (FR) in een Lamborghini Huracán GT3 Evo2. De Fransman schreef geschiedenis met SSR Performance in Oschersleben en bezorgde de Italiaanse autofabrikant zijn eerste succes in de DTM. Thomas Preining (AT) van Team Manthey EMA maakte ook indruk in Oschersleben met zijn Porsche 911 GT3. Hij eindigde als derde in de race op zondag. Met vier auto's in de top zes is Porsche de te kloppen fabrikant in Zandvoort. Ricardo Feller (CH) was en is één van de coureurs die met zijn Audi R8 LMS GT3 Evo2 het bolwerk van de 911 wist te doorbreken.

DTM terugkeer Zandvoort foto 3 Lamborhini

Pushende regerend kampioen
Regerend DTM-kampioen Sheldon van der Linde (ZA) zit al een beetje in het nauw. De Zuid-Afrikaan moet met de Schubert Motorsport BMW M4 GT3 in Zandvoort flink wat punten aan zijn tot op heden gescoorde vijf punten toevoegen, wil de titelverdediging een reëel doel voor hem blijven. Zijn teamgenoot René Rast (Minden), die in 2018 de laatste DTM-race in de Nederlandse duinen won, komt niet aan de start. De drievoudig DTM-kampioen wordt vervangen door de Belg Dries Vanthoor (BE), die in 2021 in Zandvoort succes proefde in de ADAC GT Masters. Ook Jack Aitken (GB) van Emil Frey Racing kan niet meerijden in Zandvoort met zijn Ferrari 296 GT3, vanwege contractuele verplichtingen op een ander circuit in een ander kampioenschap. Hij wordt vervangen door de Spanjaard Albert Costa Balboa (ES), die weliswaar zijn DTM-debuut zal maken, maar Zandvoort al goed kent. Hij won daar in 2022 een ADAC GT Masters-race naast de Brits Jack Aitken.

DTM terugkeer Zandvoort foto 4 Thierry Vermeulen portret
Thierry Vermeulen

Lokale favoriet
Thierry Vermeulen (NL) is de jongste starter in het DTM-veld en is als enige Nederlander. Hij is uit op een goede show voor de fans op zijn favoriete circuit. De 20-jarige Ferrari-coureur, wiens vader Raymond Vermeulen Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen begeleidt, is zowel op als naast de baan een drukbezet man. Op zijn gastenlijst staan zo'n 80 namen, die hem allemaal zullen aanmoedigen. “De sfeer in Zandvoort is uniek. Ik wil deze ervaring delen met mijn familie, vrienden en partners. Vorig jaar eindigde ik hier samen met Mattia Drudi (IT) als tweede in de ADAC GT Masters. Een plek in de top acht zou een mooi resultaat zijn. Als coureur wil je natuurlijk altijd winnen. Er zijn echter veel goede coureurs in de DTM, die een ongelooflijke schat aan ervaring hebben en ook het circuit goed kennen”, zegt de lokale jongen van Emil Frey Racing, realistisch blijvend.

DTM terugkeer Zandvoort foto 5 Ferrari_Vermeulen_verlaat_pits
Thierry Vermeulen weer onderweg na een snelle pitstop

Een cultcircuit in de Duinen
Circuit Zandvoort ligt direct aan de Noordzeekust en geniet als old-school racebaan een cultstatus. Wie van de baan raakt, botst tegen een muur of belandt in één van de meer over meer dan 2.500 meter verdeelde grindbedden naast de kronkelende strook asfalt. Het zand uit de duinen dat op de baan terechtkomt, is een ander kenmerk van het circuit aan de Noordzeekust. Het oppervlak kan daardoor behoorlijk glad zijn, wat de Pirelli-banden behoorlijk op de proef stelt. Bandenmanagement speelt dan ook een grote rol. Grote hoogteverschillen en blinde toppen stellen de coureurs en auto's ook op de proef terwijl ze door de duinen racen. De paradepaardjes in Zandvoort zijn de twee hellende bochten, de ‘Hugenholtzbocht’ achter de paddock en de laatste bocht ‘Arie Luyendykbocht’ voor de start/finish, die een helling hebben van rond de 18 graden. Ze kunnen met hoge snelheid en met auto’s rijdend naast elkaar worden genomen en zijn vaak het toneel van spectaculaire duels.

DTM terugkeer Zandvoort foto 6 startveld onderweg

Sterk randprogramma
De DTM-fans kunnen zich verheugen om de F1 Academy voor het eerst in actie te zien op het circuit in de Nederlandse duinen. De Formule 1 junior categorie is exclusief voor jonge vrouwelijke coureurs, die in de Tatuus F4-T421 auto plaatsnemen. Zandvoort organiseert de vierde ronde van het seizoen voor de vijf teams en 15 coureurs, die drie races in Nederland zullen rijden. Ook de Porsche Carrera Cup Deutschland zal voor het eerst dit seizoen op het DTM-ondersteuningsprogramma staan. Toeschouwers kunnen zich verheugen op dramatische wiel-aan-wielraces in de oudste Porsche monomerkencup, maar ook in de Porsche Carrera Cup Benelux, die in 2023 voor het eerst ook de affiche deelt met de DTM. Na het evenement in Oschersleben staan de 455 pk sterke LMP3-racers van de Prototype Cup Duitsland ook weer op de startgrid in Zandvoort. Hetzelfde geldt voor ADAC GT4 Germany, dat met 58 coureurs en 29 auto's naar Zandvoort afreist voor de tweede van de zes raceweekenden van dit seizoen.

Fans worden ook buiten het circuit in Zandvoort getrakteerd op een bomvol autosportprogramma. Op zaterdag en zondag kunnen bezoekers tijdens de gratis Pit Walk de teams en coureurs van dichtbij meemaken in de pitlane. Ze kunnen ook proberen hun favoriete profs na te bootsen op simulators in de Esports Arena. Bovendien zullen er ook signeersessies zijn met coureurs uit alle series.

DTM terugkeer Zandvoort foto 7

DTM-openingsweekend seizoen 2023
Voor de trouwe fans van de DTM heeft RaceXpress ook nog even een verslag van de DTM 2023 in Oschersleben voor je ingevoegd. De twee openingswedstrijden van het seizoen 2023 werden verreden in het weekend van 26 tot en met 28 mei. De eerste race van het jaar 2023 op het circuit ten zuidwesten van Magdeburg werd gewonnen door Franck Perera van het SSR Performance-team. Het was niet alleen zijn eerste DTM-race. De Franse coureur in de Lamborghini Huracán GT3 Evo2 bezorgde de Italiaanse autofabrikant ook de eerste zege in de populaire raceserie. "Dat was een perfecte dag", zei de ervaren coureur, terwijl hij deze historische triomf analyseerde. Christian Engelhart van Toksport WRT herhaalde deze prestatie van racewinnaar vervolgens in de race van zondag. De Porsche-coureur stond ook voor het eerst op het podium in de DTM en vierde een "fantastisch teamresultaat" met zijn teamgenoten. Het waren overwinningen voor de geschiedenisboeken!

DTM terugkeer Zandvoort foto 8 Fraai_startveld_DTM_2023

Race 1, zaterdag 27 mei
Dat was een blijk van kracht. Franck Perera (F) van het SSR Performance-team leverde een zenuwslopende prestatie en behaalde een dominante start-finishoverwinning in de eerste DTM-race van het seizoen. De voormalige Formule 1-testrijder verzekerde zich daarmee van de eerste overwinning in de serie voor Lamborghini tijdens de openingsrace van het 37e DTM-seizoen. Op zaterdag begon Perera de race in de Motorsport Arena Oschersleben op de eerste plaats in de Lamborghini Huracán GT3 Evo2, waarbij hij het veld voor en na de verplichte pitstop op een indrukwekkende manier controleerde.

Franck Perera Lamborghini winnaar DTM-race 1 2023

Franck Perera Lamborghini winnaar DTM-race 1 2023 Oschersleben


Veelbetekenend
“Deze overwinning betekent echt heel veel voor mij. Ik heb wat ups en downs gehad in mijn carrière, maar ik wist dat ik nog genoeg in de tank had. Het seizoen heeft nog een lange weg te gaan, maar ik zal genieten van dit succes en vanavond een biertje drinken”, legde de Lamborghini-fabriekscoureur uit, die nu voor het eerst een vaste coureur is in de populaire raceserie, nadat hij vorig jaar een gastoptreden had gemaakt. Een ‘echte’ nieuwkomer zorgde voor een sensationeel resultaat, want Tim Heinemann behaalde de tweede plaats in de Porsche 911 GT3 R voor Toksport WRT. De Britse coureur Jack Aitken claimde de derde plek op het podium voor zichzelf en zijn Emil Frey Racing-team, ter gelegenheid van zijn DTM-debuut in de Ferrari 296 GT3.

DTM terugkeer Zandvoort foto 10 Audi_R8_Scherer

Tumultueuze race
De race begon op tumultueuze wijze. Pole-setter Perera wist aan de leiding te blijven en zijn teamgenoot Mirko Bortolotti (I) schoof een plaats op naar de tweede plaats, terwijl de Zwitser Ricardo Feller (Abt Sportsline) opklom van de vijfde naar de derde plaats in zijn Audi R8 LMS GT3 Evo2. Aitken en Heinemann, die met zijn Porsche 911 GT3 R twee plaatsen goedmaakten, completeerden de top vijf. Naarmate de race vorderde, breidde Perera zijn voorsprong uit tot zeven seconden en bleef hij in een leidende positie, zelfs na een late verplichte pitstop in ronde 26. Na 44 ronden kwam hij over de finish met ongeveer vier seconden voorsprong op Heinemann. De Porsche-coureur profiteerde van een vroege bandenwissel in ronde 23, waarmee hij zijn rivaal inhaalde en naar de tweede plaats klom. Aitken had zijn Pirelli-banden nog eerder gewisseld, een tactiek die hem de derde plaats veiligstelde. Vlak voor het einde ging Feller nog voorbij aan René Rast (Schubert Motorsport) en pakte hij de vierde plaats. Drievoudig DTM-kampioen Rast behaalde de laatste plek in de top vijf in zijn BMW M4 GT3.

DTM terugkeer Zandvoort foto 11 Ferrari_296_GT3

Veel concurrentie
Kelvin van der Linde (ZA/Abt Sportsline) schoof op vanaf de tiende plaats op de grid en eindigde als zesde in de Audi R8 LMS GT3 Evo2, gevolgd door Porsche-coureur Laurin Heinrich van Team75 Motorsport als zevende. Lamborghini-coureur Mirko Bortolotti volgde de verkeerde tactiek: na een zeer late pitstop zakte de Italiaanse coureur terug van de derde naar de achtste plaats. Christian Engelhart (Toksport WRT) en Dennis Olsen (N/Manthey EMA), beiden in een Porsche 911 GT3 R, eindigden op de negende en tiende plaats. De Turkse coureur Ayhancan Güven (Team75 Motorsport) noteerde de snelste rondetijd van 1:22.629 minuten. Omdat de Porsche-coureur de race niet kon uitrijden, scoorde Maro Engel (Mercedes-AMG Team Mann-Filter) een punt voor de op een na snelste ronde.

DTM terugkeer Zandvoort foto 12 Mercedes_voor_Lamborghini

Race 2, zondag 28 mei
De tweede race vond plaats op zondag en ging van start om 13.30 uur. Vanwege een geweldige prestatie en een perfecte strategie werd Christian Engelhart beloond voor een foutloze prestatie in zijn Porsche 911 GT3 R van Toksport WRT, met zijn eerste DTM-overwinning. Op zondag was de ervaren 36-jarige coureur vanaf de zevende plaats op de grid aan de tweede race van het seizoen begonnen en klom na een perfect getimede pitstop op naar de tweede plaats. Zijn merkteamgenoot Thomas Preining (A) van Manthey EMA lag op dat moment in de race aan de leiding, maar een penalty voor hem zorgde ervoor dat Engelhart de leiding overnam en hij na 41 ronden als eerste over de finish kwam.

Christian Engelhart Porsche winnaar DTM-race 2 2023

Christian Engelhart, Porsche, winnaar DTM-race 2 2023 Oschersleben


"Een overwinning van het hele team"
“Die overwinning was duidelijk te danken aan het hele team. De pitstop was sensationeel en ik had een hoog tempo ervoor en erna. Dit is een fantastische overwinning”, zei de juichende Porsche-coureur, die voor het eerst op de hoogste trede op het podium stond, in wat pas zijn vierde DTM-race was. Ook zijn teamgenoot Tim Heinemann had reden tot feestvieren. Net als op zaterdag verzekerde de nieuwkomer zich van de tweede plaats en klom hij naar de leiding in het kampioenschap. Preining voltooide het drievoudige Porsche-podium. Ongeveer 35.000 toeschouwers genoten van een DTM-opener van topkwaliteit in de Motorsport Arena Oschersleben, met spannende kwalificatiesessies en twee nieuwe winnaars.

DTM terugkeer Zandvoort foto 14 Audi_voorop_concurrentie

Lonende tactiek
Polesitter Preining was op zondagmiddag lange tijd de dominante coureur in zijn Porsche 911 GT3 R. De Oostenrijker overwon een safety car-fase en breidde zijn voorsprong op Heinemann uit tot meer dan vijf seconden tegen de tijd dat het pitstopvenster in de race openging. Dat gebeurde in de 20e minuut. Engelhart lag op dat moment op de zesde plaats en kwam te laat binnen voor verse banden, nadat hij veel terrein had goedgemaakt op een vrije baan. Deze tactiek loonde. Na een perfecte pitstop verliet de Porsche-coureur de pits achter Preining en voor zijn teamgenoot Heinemann. De gebeurtenissen namen toen een dramatische wending: Preining lag ver voor, maar een overtreding van een van de monteurs tijdens de bandenwissel, leidde tot een strafronde, die hem vijf seconden en twee plaatsen kostte. Engelhart profiteerde kalm van zijn onverwachte voorsprong om te winnen voor Heinemann, terwijl Preining genoegen moest nemen met de derde plek op het podium.

DTM terugkeer Zandvoort foto 15 Porsche_to_beat_in_Zandvoort

Heftige strijd
Dennis Olsen completeerde een top-vier resultaat voor Porsche met zijn vierde plaats, gevolgd door de Lamborghini-coureurs Schmid en Bortolotti. Net als op zaterdag was de beste Audi-coureur Ricardo Feller (CH) in de Audi R8 LMS GT3 Evo2 van Abt Sportsline. Hij eindigde op de zevende plaats. Een goed optreden van Jusuf Owega (Mercedes-AMG Team BWT) zorgde ervoor dat hij als achtste eindigde als beste Mercedes-AMG-coureur. Laurin Heinrich van Team75 Motorsport werd negende in een andere Porsche, terwijl de Oostenrijker Lucas Auer (Mercedes-AMG Team Winward) als tiende over de streep kwam in de Mercedes-AMG GT3 Evo. Preining noteerde de snelste rondetijd, 1:22.725 minuten - de 24-jarige voegde nog een punt toe aan de drie die hij al had gescoord voor zijn pole position.

DTM terugkeer Zandvoort foto 22 Tim_Heinemann_racewinnaar

Op naar Zandvoort komend weekend!
Een spannend weekend dus op het circuit van Oschersleben, met twee gloednieuwe racewinnaars. Dat is veelbelovend voor de tweede ronde van de DTM 2023 op ons eigen CM.com Circuit Zandvoort. Een circuit dat geliefd is bij alle DTM-coureurs vanwege zijn old-school karakter en zijn smalle uitloopstroken. Fouten worden direct afgestraft. Veelbelovend dus, op naar Zandvoort komend weekend!

Belangrijkste feiten:
Kalender: Circuit Zandvoort zijn de 3 en 4 van 16 DTM races in 2023
Circuitlengte: 4.259 meter
Lay-out: 14 bochten (tien rechts, vier links), rijrichting ‘met de klok mee’
Winnaar 2018, race 1: Gary Paffett (Mercedes-AMG Motorsport Petronas, Mercedes-AMG)
Winnaar 2018, race 2: René Rast (Audi Sport Team Rosberg, Audi)

DTM terugkeer Zandvoort foto 17 ferrari onderweg

DTM terugkeer Zandvoort foto 18 Mirko_Bortolotti_Lamborghini

DTM terugkeer Zandvoort foto 19 Lamborghini_racewinnaar zaterdag

DTM terugkeer Zandvoort foto 20 Audi_R8_Feller

DTM terugkeer Zandvoort foto 21 Lamborghini

DTM terugkeer Zandvoort foto 23 Startveld_op_de_achterzijde



DTM Kalender_2023

DTM logo

DTM balk seriesponsorlogos


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS