Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota ziet een systeem van succesballast voor de LMP1 wel zitten; kansen voor SMP, Rebellion en Ginetta!

Uitgegeven door Wim Boekel • 30 juni 2019 13:50

Toyota teambaas Rob Leupen denkt dat het handicap systeem wat in de LMP1-klasse ingevoerd gaat worden, er volgend seizoen voor zorgt dat andere teams in het FIA World Endurance Championship ook in deze klasse kunnen winnen. De ACO heeft namelijk een systeem van succes ballast voorgesteld, om zo de dominantie van het Japanse merk te doorbreken en de non-hybride privateer-teams een kans op de winst te geven. De details van het systeem zijn nog niet bekend, maar het lijkt erop dat Toyota het initiatief steunt, in het laatste jaar van de Toyota TS050 Hybrid.

Toyota Nr8 Le Mans 2019

“We zien dat andere teams ook een potentieel hebben om te winnen, beslist”, aldus de Nederlander tegenover het Engelse Autosport. “Voor ons is het een extra uitdaging om ze weer te verslaan. Het gaat niet alleen ons raken, maar we als we ballast verzamelen of de handicap implementeren, dan moeten anderen ook kunnen winnen. We hebben minder brandstof aan boord en een lagere brandstofdoorstroming. Daardoor zouden we een ronde eerder moeten stoppen. Om de auto naar beneden te tunen is niet de intentie, maar het hangt een beetje van het systeem af. Het is iets wat we graag willen testen.”

Toyota ziet echter geen heil in het verminderen van de effectiviteit van het acht megajoule sterke hybride systeem. Op dit moment staan er zes auto’s die niet hybride zijn op de LMP1-inschrijvingslijst. Dit betreft de auto’s van SMP Racing, Rebellion Racing en Ginetta ’s fabrieksteam Team LNT.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS