Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Rollout Scuderia Cameron Glickenhaus hypercar, voor deelname aan de FIA WEC, al in januari?

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 juli 2019 08:30 • Print artikel

Scuderia Cameron Glickenhaus is het proces van haar stap om deel te gaan nemen aan het FIA World Endurance Championship met een hypercar, op detailniveau aan het afronden. Volgens Jim Glickenhaus wil het team in het eerste jaar van de nieuwe regels al toetreden tot het kampioenschap. De hypercars moeten in september 2020 haar intrede doen.



Rollout in januari?
Volgens Glickenhaus moet de assemblage van de SCG 007 in september gaan beginnen, waarna het eerste testmodel later dit jaar de baan opgaat. De volledige rollout moet in januari of februari van het volgend jaar plaatsvinden. Op dit moment moet er nog wel een motor voor de auto gevonden worden. Volgens de Amerikaan moet dit een twin-turbo V6 krachtbron worden.

Wat wordt het?
“De regels zijn definitief en we zijn onze studie aan het afronden, van wat we precies willen qua ontwerp en motor van de auto”, aldus de eigenaar van SCG tegenover Sportscar365. “We hebben wat grote en bekende OEM’s die geïnteresseerd zijn in het leveren van motoren aan ons. De regels zijn zodanig gemaakt dat het makkelijker is om een op de straatversie gebaseerde motor in de auto te monteren. Tijdens de 24H Nürburgring ben ik begonnen om met wat fabrikanten te praten. Sommigen van hen zeiden ons zwart-op-wit dat ze ons geen racemotoren konden verkopen. Maar toen zei er eentje dat hij erg geïnteresseerd was in het voorstel, omdat zij geen auto bouwen voor Le Mans. Dus dat zou geen probleem zijn.” Glickenhaus wil dat de auto een hybride wordt met benzine en elektra, ondanks de aanvulling dat teams ook een non-hybride kunnen bouwen.

“We hebben veel hybride ontwikkelingswerk gedaan met onze P4/5 Competizione, wat de tweede SCG was en we denken dat hybride erg interessant is om ermee te racen”, aldus Glickenhaus. “We houden van een pure hybride, die energie terugwint tijdens het remmen en dat omzet in paardenkrachten. We zijn erg optimistisch en we denken dat dat echt goed gaat zijn.” Overigens moet de hypercar een evolutie gaan worden van de 003C- en 004C-modellen.

Evolutie
“In tegenstelling tot eerdere versies, gaat het met deze Glickenhaus geen nieuwe auto worden”, aldus de Amerikaan. “Het wordt een 003 met een 004-neus. De 004 wordt een drie-zitter, waarbij de bestuurder in het midden zit. De delen van de wielophanging, het ontwerp zelf en de remsystemen zijn evoluties (doorontwikkelingen, red.) Het hybride systeem is eigenlijk een terugkeer naar wat we toentertijd voor onze P4/ 5 Competizione maakten. We zijn momenteel heel druk bezig om de auto zo snel mogelijk in elkaar te zetten", aldus een gemotiveerde Jim Glickenhaus.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS