Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Risicovol tijdschema Toyota Hypercar: "Veel openstaande vragen en problemen, eerste race maar even uitstellen?"

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 december 2019 19:00 • Print artikel

Toyota geeft toe dat ze een risicovol tijdpad heeft voor het ontwerp en de bouw van de hypercar voor het FIA World Endurance Championship van 2020/21. De Japanse fabrikant heeft haar deelname reeds bevestigd met de ‘Le Mans Hypercar’ en wil daarvoor een hybride aangedreven prototype bouwen die geďnspireerd is op de GR Super Sport-conceptauto. Door de late vaststelling van de regels, die pas vlak voor de 24 uur van Le Mans 2019 kwamen, hebben zowel Toyota als Aston Martin een krap tijdpad.


Volgens Toyota ’s technisch directeur Pascal Vasselon kan het zelfs zijn dat de seizoenopener in Silverstone, volgend jaar zelfs wat later moet komen op de kalender omdat het team uit Keulen wel een erg grote uitdaging heeft om de auto op tijd af te krijgen. “Simpelweg, te laat!”, reageerde de Fransman tegenover het Engelse Autosport, toen hem werd gevraagd naar de voorbereidingen van de hypercar. “Alles is erg kritiek. De auto’s worden vlak voor de homologatie en de eerste race, op hun wielen gezet. Het wordt erg krap, het is een erg risicovol tijdschema. Silverstone moet wat verplaatst gaan worden, blijkbaar wordt het wat later. In tegenstelling tot het einde van augustus wordt het nu het begin van september. Zodat we daar een week kunnen winnen. Het is lastig om meer te vragen, omdat we op het moment voor het perfecte programma gaan en hopen dat alles goed zal gaan. Maar het is zeker risicovol.”

Het oorspronkelijke plan was om de auto in juni de baan op te laten gaan, maar volgens Toyota-teamdirecteur Rob Leupen is dit reeds bijgesteld. “Het is naar verwachting juli, vroeg tot midden juli”, schat de Nederlander in. “We werken erg hard. Onze hoofd engineer John Litjens moet de laatste activiteiten aftekenen, zodat we van daaruit verder kunnen gaan met de productie en we contact kunnen opnemen met alle leveranciers. Het wordt een krappe planning, omdat de regels beslist extreem laat waren. Er zijn nog veel openstaande vragen en problemen, die overigens geen grote problemen zijn. Persoonlijk, gebaseerd op de tijd die we over hebben, is het zonde. Er zijn details aan de technische kant, die nog steeds besproken moeten worden.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS