Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Regelaanpassing voor het FIA WEC: geen beweegbare aerodynamische onderdelen voor de Hypercars

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 april 2019 08:03 • Print artikel

Beweegbare aerodynamische onderdelen gaan vervallen met de komst van de Hypercars in het FIA World Endurance Championship. Dit is één van de aanpassingen in de regels voor 2020/21, die afgelopen december werden gepubliceerd. De herziening bevat ook een verhoging van het minimumgewicht, waardoor echte straatauto’s kunnen deelnemen naast de prototypes in het kampioenschap zowel als bij de 24 Uren van Le Mans, zo meldde het Engelse Autosport. Het afschaffen van bijvoorbeeld een Drag Reduction System aan de voor- en achterkant, zou volgens de ACO en de FIA bijna niet in te passen zijn in een gewone straatauto. Met deze aanpassing is de verwachting dat de rondetijd van een ronde op het Circuit de la Sarthe opschuift van 3.24/25 naar de 3/30.

Hypercar FIA World Endurance Championship Le Mans

Het terugdringen van de ontwikkelingskosten, was de gedachte achter de introductie van de beweegbare aerodynamische onderdelen. Deze gingen hand in hand met een verbod op meer dan één bodywork configuratie. Een ander onderdeel van het regelement was een strikte beperking van de aerodynamische prestatie van de prototypes.

Volgens het Engelse magazine wordt wel het concept van de maximum downforce en minimale drag behouden, maar zijn de doelen teruggebracht zodat de aerodynamica van de straatauto’s volstaat. Het minimumgewicht van de auto’s wordt 1.150 kilo, wat 1.040 kilo was. Overigens was de 1.040 kilo al meer dan de 980 kilo die de ACO en FIA in juni tijdens de 24 Uur van Le Mans noemde.

Om een balans te vinden tussen de hybride en non-hybride auto’s mag het inschakelen van het hybride systeem onder de 120 km/u niet plaatsvinden. Deze regel dateert al uit de LMP1-periode van 2012/13, om het voordeel van vierwiel aangedreven auto’s te miniseren.

De originele regels stellen dat de verbrandingsmotor en het hybride systeem respectievelijk 680pk en 200pk mogen leveren. In het nieuwe voorstel is dit 820pk, waarbij de beide systemen gecombineerd zijn. Daarnaast moeten de beperkingen voor de brandstoftoevoer opgeheven gaan worden. Als laatste is in het voorstel ook het minimale productieaantal van de straatauto’s benoemd. Dit betekent dat binnen twee jaar na het debuut, 20 auto’s gebouwd moeten zijn.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS