Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche met grootste motor ooit in 911: zes cilinder atmosferische motor met 4.194cc

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 juli 2019 09:37

Porsche heeft tijdens de Goodwood Festival of Speed haar nieuwe Porsche 911 RSR gepresenteerd. De auto debuteert later dit jaar in het FIA World Endurance Championship. Daarmee wordt de oude auto vervangen, die twee jaar geleden debuteerde in het kampioenschap.


De nieuwe auto heeft een geüpdate versie van de zes cilinder sterke atmosferische motor, die met 4.194cc een iets grotere inhoud heeft. Volgens de fabrikant is het de grootste motor die ooit in een 911 is geplaatst. Daarmee heeft het merk in tegenstelling tot andere fabrikanten, niet gekozen voor een turbomotor. De Duitse autofabrikant is daarmee bij een bewezen concept gebleven. De motor is overigens recht boven de achteras geplaatst. Doordat de motor anders is geplaatst, zijn de uitlaten ook aan de zijkant van de auto gekomen. Hierdoor is er door de technici extra ruimte voor de diffusor gecreëerd, waardoor de auto extra downforce krijgt. Verder is het aerodynamische profiel van de auto verbeterd, evenals de versnellingsbak en het aanrijdings-waarschuwingssysteem.


“De enige componenten die onveranderd zijn gebleven ten opzichte van haar voorganger, zijn de koplampen, remsysteem, koppeling, stoel van de coureur en delen van de ophanging”, waarmee de directeur van de afdeling GT Motorsport, Pascal Zurlinden, aangeeft dat 95 procent van de auto vernieuwd is. “We hebben uitgebreid alle fabrieks- en klantenervaringen met de Porsche 911 RSR geanalyseerd. Onze engineers merkten ruimte voor verbetering op in geval van een aantal gebieden. We hebben een significante progressie gemaakt met de ontwikkeling van onze auto voor de homologatieperiode van de komende drie jaar. Het gaat hierbij om de complexe gebieden van de rijeigenschappen, efficiency, duurzaamheid en service.” De auto die in augustus vorig jaar voor het eerst de baan op ging in Weissach, is inmiddels uitgebreid aan de tand gevoeld, met onder andere een dertig uur durende test op Paul Ricard.


“Met de ontwikkeling van deze, nieuwe Porsche 911 RSR, zijn alle ervaringen en inzichten verwerkt afkomstig van zijn uiterst succesvolle voorganger”, zegt vicepresident van Porsche Motorsport, Fritz Enzinger. “Onze job in de ontwikkelingsafdeling was om een erg goede auto nog beter te maken. De engineers in Weissach hebben dat in elk aspect van deze auto, perfect gedaan!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS