Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

GTE-Pro veld klaagt steen en been over de inzet van de safetycar: "Met een gat van 2,5 minuut..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 juni 2018 08:51

Corvette, Ferrari en Ford hebben vraagtekens gezet bij de safety-car-periode die de overwinning bij de Porsche 911 RSR in de schoot worp. De auto met het startnummer 92 kreeg door de procedure bijna drie minuten voorsprong in het vierde uur. De resterende auto’s konden dat gat niet meer dichten. De voorsprong werd bereikt doordat het Duitse merk de rijderswissel met Laurens Vanthoor en Kevin Estre een ronde eerder deed dan de rest van het veld.



“Het haalde een auto uit het veld van de GT-auto’s met een gat van 2,5 minuut en dat bleef de hele race zo", zegt Corvette Racing programma manager Doug Fehan tegen het Amerikaanse Sportscar365. “Wat bepaalde de race? De safetycar en de slowzones. Er was geen manier om terug te komen. Als je het in een groep kunt houden, dan kun je onderling in de groep racen en je zag dat in de achterhoede van het veld.”

Ferrari-coureur Davide Rigon haalde ook uit en noemde het een ‘frustrerende’ 24 uursrace. “Om eerlijk te zijn, was het een ramp voor ons”, reageerde de Italiaan. “Met deze nieuwe regels waren we niet in staat om terug te komen. De snelheid was er in de nacht en het was close vooraan wat betreft de snelheid, maar we konden ze nooit testen. De race was minder spectaculair. Je kunt niks verzinnen, je kunt geen strategie doen, omdat je elke veertien ronden moet stoppen. Het was frustrerend.”

Ook Andy Priaulx van Ford onderkent de impact van de safety car. “We konden het doen, maar we hadden pech met een vroege safety car. Dat zette ons op een achterstand van twee minuten en dan is het lastig om die tijd terug te halen. We kwamen terug tot in de top 2 of 3, maar hadden toen weer pech met de safety car. Ondanks dat was het een fantastische race."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS