Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Gewicht van de Toyota's neemt met 26 kilo toe in Fuji: "Toyota's zijn te dominant aanwezig..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 oktober 2018 12:53 • Print artikel

De beide Toyota TS050 Hybrids hebben het voordeel van een langere stint verloren, zo is in de aanloop naar de '6 Hours of Fuji' bekend gemaakt. Dit is het gevolg van een aanpassing door de FIA van de Equivalence of Technology. Het overkoepelende autosport orgaan heeft bekend gemaakt dat het gewicht met 26 kilo wordt verhoogd, waardoor het minimum gewicht voor de Japanse auto’s op 904 kilo komt te liggen.

Toyota TS050 Hybrid Spa RX foto Wim Boekel

De non-hybride LMP1’s blijven op een gewicht van 818 kilo voor de atmosferische motoren en 833 kilo voor de turbo aangedreven auto’s. Daarmee verliest de Toyota dus het voordeel dat ze twee ronden langer kunnen blijven rijden in een stint. Het zorgt ervoor dat de toewijzing van de hoeveelheid energie en de hoeveelheid benzine per stint voor de non-hybride bolides is toegenomen, waarbij ook een aanpassing is gemaakt aan de brandstof restrictor.

Volgens de FIA heeft men deze aanpassing alleen kunnen doorvoeren, omdat de LMP1-H-deelnemers hebben ingestemd. Op zich verbieden de regels het om de technische- en sportieve voorschriften van de Toyota’s te wijzigen voor het 2018/19 ‘Super Seizoen’. Daarnaast schrijven de regels voor dat de LMP1-hybride auto’s in Le Mans een ronde voordeel per stint dienen te hebben en twee ronden tijdens de andere WEC-races. De aanpassing wordt doorgevoerd omdat de Toyota’s dit seizoen zo dominant zijn in de raceserie.

WEC-FUJI poster 2018

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS