Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Flinke handicap voor Toyota in Bahrein: 2,72 seconden langzamer

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 december 2019 15:02

De twee Toyota’s hebben twee verschillende handicaps gekregen voor de aankomende 8 uur van Bahrein. De Toyota met het nummer 8 krijgt tijdens de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship een handicap van 2,72 seconden ten opzichte van de referentie-auto de Ginetta G60-LT-P1 AER.

FIA WEC


De andere Toyota TS050 Hybrid wordt 2,51 seconden langzamer gemaakt. De verwachting was dat de beide LMP1-auto’s van de Japanners dezelfde ballast zouden krijgen, omdat beide auto’s een voorsprong van meer dan 40 punten hebben op de Ginetta. Een reden dat dit niet gebeurt, is dat er verschillende coëfficiënten worden gebruikt om de handicaps te berekenen.

De coëfficiënt is het aantal seconden per ronde verschil vermenigvuldigd met het voordeel in punten ten opzichte van de referentie-auto en de lengte van het volgende circuit op de kalender. Naar nu blijkt wordt hiervoor een virtuele auto gebruikt die 40 punten achterligt op de leider in het kampioenschap.

De Rebellion die won tijdens de 4 uur van Shanghai krijgt een straf van 1,36 seconden. Daarmee is het theoretisch 1,2 seconden langzamer dan de volgende langzaamste LMP1 de Ginetta. Hoewel de Rebellion één kilo zwaarder was in China dan de Ginetta zal het verschil in Bahrein 39 kilo zijn. Dit is een 20 kilo gewichtstoename van 862 naar 882 kilo, terwijl de regels stellen dat de non-hybride LMP1 niet zwaarder dan 870 kilo mag zijn.

De Ginetta met het nummer 5 gaat in gewicht terug van 861 kilo naar 843 kilo. De zusterauto blijft op 833 kilo.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS