Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA WEC over de details handycap van de straffen voor de LMP1-auto's

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 september 2019 04:03 • Print artikel

Het FIA World Endurance Championship heeft de details bevestigd van het handicap systeem voor de LMP1-auto's. Het systeem werd vorige maand aangekondigd, maar details ontbraken nog. In de aanloop naar de eerste race in Silverstone is duidelijkheid gegeven over de toepassing van het systeem en de soorten straffen.

FIA WEC Silverstone


De auto die onderaan staat in de LMP1-stand is het richtpunt, waarbij de andere auto’s handicaps krijgen op basis van de behaalde punten van de laagst geklasseerde auto. Een correctiefactor van 0,008 seconde/km wordt gebruikt om elke straf te berekenen. De correctiefactor wordt vermenigvuldigd met de lengte van de baan en het puntenverschil tussen elke auto en de laagst geplaatste auto bepaalt de omvang van de handicap.

Het betekent dat de winnende auto van vorig weekend in Silverstone 0,475 seconden langzamer gaat zijn tijdens de volgende ronde in Fuji, waarbij een gat van 13 punten wordt meegerekend van de eerste tot en met de zesde plek. Wanneer een auto de finish niet haalt, wordt dit gezien als een gat van 25 punten. De winnende auto heeft dan een gat van 0,913 seconden per ronde in Fuji.

De handicap wordt bereikt door het aanpassen van zes parameters bij de Toyota TS050 Hybrid en vier parameters bij de non-hybride Rebellion Racing- en Team LNT-auto’s. De parameters zijn minimum gewicht, maximale totale brandstoftoevoer, maximale brandstoftoevoer per stint en maximale diameter voor de brandstofring. Voor de Toyota’s komt daar ook nog de maximale brandstof energie per ronde bij en de hoeveelheid hybride energie die over een ronde gebruikt kan worden.

Met de toegepaste straffen kan het minimale gewicht van de Toyota’s niet de 932 kilo overschrijden, terwijl dat voor de non-hybrides 870 kilo is. De prestatie reductie van de auto mag niet groter zijn dan 40 punten aan straffen. Deze 40 is het plafond, maar kan gedurende het seizoen wijzigen als het gat tussen de snelste LMP1 en de langzaamste 0,25 seconden/km overschrijdt.

Voor inschrijvingen van race-tot-race heeft het WEC bekendgemaakt dat die auto’s dezelfde straf krijgen als de auto die al rijdt met dezelfde technologie. De handicaps worden in alle races toegepast behalve tijdens de 24 uur van Le Mans.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS