Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA en ACO komen autofabrikanten tegemoet: Toch een op de productie gebaseerde hypercar

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 maart 2019 09:24

Het FIA World Endurance Championship heeft de regels aangepast voor de nieuwe hypercar-klasse, waarmee vanaf 2020/21 geracet moet worden. Tijdens de World Motor Sport Council in Genève is besloten dat de deur geopend wordt voor zowel straatauto’s en op straatauto gebaseerde machines om in de nieuwe klasse mogen rijden. Detail van de verruimde regels of hoe de twee platformen gereguleerd worden zijn nog niet bekend gemaakt.


In de oorspronkelijke regels van afgelopen december mochten fabrikanten delen van de styling van de hyperstraatauto’s overnemen. Er waren echter fabrikanten, zoals Ferrari, die interesse geuit hebben om een nauw verband te hebben tussen haar productie en race-activiteiten.

“De uitbreiding van de concept 2020 LMP technische regels gaat toestaan dat de ‘hypercar', wordt ontwikkeld op basis van de straatauto’s die door de fabrikant worden verkocht”, zo is er te lezen in een statement van de FIA. Daarmee staat de deur open voor productieauto’s en om daarmee meer fabrikanten naar de grid te trekken. Aston Martin is een van de fabrikanten geweest die gepusht heeft om tot een op de productie gebaseerde set regels te komen. Toyota daarentegen staat meer achter de originele goedgekeurde regels uit december.

Tot op heden is er echter nog geen fabrikant die toegezegd heeft in te stappen in de klasse die vanaf 2020/21 haar intrede in de FIA WEC moet gaan doen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS