Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Ferrari heeft interesse in de nieuwe LMDh-regels: "We hopen een Ferrari chassis te hebben"

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 februari 2020 14:53 • Print artikel

Ferrari overweegt een stap naar de nieuwe LMDh-klasse die vorige maand werd aangekondigd. Het betreft een wereldwijd platform voor prototypes, die recent werd aangekondigd door het FIA World Endurance Championship en het IMSA SportsCar Championship. Toch benadrukt Ferrari GT Racing-directeur Antonello Coletta dat zij daarvoor in Maranello niet zelf een monocoque hoeven te bouwen. De Italiaan zegt dat juist de kostenbesparing in het FIA WEC en het kunnen gebruiken van de auto in Amerika, het tot een interessante optie voor Ferrari maakt. Echter, het plan om de auto’s vanuit de bestaande LMP2-auto’s door te ontwikkelen, kan voor Ferrari een obstakel zijn.

Ferrari F50 GT 1996
Het laatste Ferrari GT-project dateert alweer uit 1996: de Ferrari F50 GT

“We hopen een Ferrari-chassis te hebben, dat is echt een vereiste”, aldus Coletta tegen het Engelse Autosport. “Het is belangrijk om een directe lijn met onze straatauto’s te hebben. Per definitie maken we een Ferrari.” Hij wijst erop dat een LMDh-bolide die aangedreven wordt door een Ferrari-motor, voor de klant en de verzamelaar iets totaal anders is dan wat een ‘totale Ferrari’ genoemd wordt. De Ferrari GT Racing-directeur hoopt dat er aan de wensen van Ferrari voldaan kan worden.

“We hebben gesproken met alle partners van de IMSA en de ACO en de gesprekken zijn erg open”, aldus Coletta. “Op dit moment wil ik er niet al te veel over zeggen. We wachten tot Sebring, waar we hopelijk de finale regels hebben.” De Italiaan denkt dat de kostenbesparing met de LMDh-regels aanzienlijk gaan zijn, wanneer je het vergelijkt met de LM Hypercar, zelfs als het op basis van een eigen chassis wordt ontwikkeld.

Toch zegt hij dat het geen probleem hoeft te zijn om materiaal van één van de vier LMP2-constructeurs te gebruiken, zolang Ferrari haar eigen chassis alsmede motor kan gebruiken. “Wanneer je alle onderdelen van de DPi [LMDh] neemt, dezelfde remmen, dezelfde hybride, dezelfde ophanging, dan zijn de kosten lager”, legt Coletti uit “Met ons budget denk ik dat het gevecht in de nieuwe categorie mogelijk is.” De Ferrari GT Racing-directeur Antonello Coletta benadrukt wel dat er nog geen besluit is gevallen in Maranello.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS