Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Enkelvoudig hybride-systeem voor nieuwe LMP1's? "Het gaat om kostenreductie en handhaving van het huidige prestatieniveau"

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 april 2018 11:49

Het lijkt er op dat de toekomstige LMP1-bolides een enkel hybride systeem met laag vermogen krijgen. Volgens verantwoordelijken binnen de FIA en ACO lijkt de kans hierop groot, waarbij een platform met de IMSA wordt gedeeld. Verantwoordelijken van de drie organisaties, alsmede de huidige en potentiële prototype fabrikanten, hebben de gesprekken geïntensiveerd ten aanzien van de voorgestelde regels. Waarbij deze regels in 2020/21 ingevoerd moeten gaan worden in het FIA World Endurance Championship.

24H_LeMans_startveld

Het platform gaat mogelijk een standaard hybride aandrijving krijgen voor fabrikanten en privateers met een lage volume, terwijl deze mogelijk de huidige regels in de DPi-klasse van het WeathterTech SportsCar Championship in 2022 gaan vervangen. WEC-directeur Gerard Neveu, ACO-president Pierre Fillon en de nieuw gekozen FIA Endurance Commissie-president Richard Mille richten zich op enorme reductie van de kosten, waarbij het huidige prestatieniveau van de LMP1’s bewaard blijft. Volgens Fillon kan dit worden bereikt door een stringentere controle op de fabrikanten.

“Het idee is om de ontwikkeling van de auto te beperken,” zei de Fransman tegen Sportscar365. “Als je een auto ontwikkelt, blijft de prestatie hetzelfde. Met deze regels, kunnen we dat bereiken. Dat is het idee. Als je 20 miljoen besteed en een andere fabrikant wil 30 miljoen besteden, dan blijft de prestatie hetzelfde.”

Tijdens een bijeenkomst in Paul Ricard, schijnen de genoemde budgetten gevarieerd te hebben van 20 tot 35 miljoen euro. De verhalen gaan dat er echter nog geen target is bepaald. Fillon en Neveu zijn het er over eens dat de regels slechts één minder krachtig hybride systeem nodig heeft, in plaats van de twee systemen per auto, zoals dat nu het geval is, die tot 8 MJ over één ronde Le Mans terug kunnen winnen.

“Als je het idee van een kostenplafond wil respecteren of de kosten wil beperken, dan zit je totaal niet in het spelletje als je meer dan één systeem ambieert,” aldus Neveu. Waar Pierre Fillon aan toevoegt: “Het gaat niet zijn wat we in de Porsche hadden en wat we nu in de Toyota hebben.” Een standaard hybride-systeem die door Richard Mille wordt voorgesteld, kan via een offertetraject plaatsvinden. Dit wordt op dit moment eveneens overwogen.

Hoewel Fillon zei dat er op dit moment weinig opties zijn. “Het wordt allemaal overwogen,” zei de ACO-president. De ontwikkeling komt, nadat de DPi-fabrikanten zicht uitspreken voor hybride aandrijving zoals nu door de FIA en ACO werd voorgesteld. Ondertussen blijf Neveu optimistisch dat er overeenstemming met de IMSA bereikt kan worden. Met name door de progressie die in de afgelopen weken is gemaakt voor een wereldwijd prototype platform. Waarmee zowel in Daytona, Sebring als Le Mans met dezelfde auto voor de algemene overwinning gestreden kan worden.

“We zijn continu in contact met de mensen van de IMSA,” zei de WEC-directeur. “We hadden diverse bijeenkomsten met Jim, Scott en Ed om te kijken wat mogelijk is. Het idee is om een compromis te vinden en ook tegemoet te komen aan de wensen van de fabrikanten.” Fillon zegt dat hij zestig tot zeventig procent vertrouwen heeft dat men tot een akkoord komt en dat de nieuwe regels dit jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans gepresenteerd gaan worden. De belangrijkste punten ten aanzien van de nieuwe regels moeten al volgende maand bij de FIA Endurance Commissie gepresenteerd gaan worden, waarna goedkeuring door de World Motor Sport Council in juni plaatsvindt.

Toch zijn Neveu en Fillon zich er van bewust dat participatie van de fabrikanten de sleutel is om succesvol te worden. Over het aantal fabrikanten dat deel gaat nemen, durft het tweetal nog geen uitspraak te doen. Ze komen niet verder dan: 'meer dan één en minder dan tien’. Verder zeggen ze dat er nog geen besluit is genomen of de klasse alleen hybride wordt. “Het idee is om iets te maken wat betaalbaar is voor meerdere fabrikanten,” aldus Fillon. Neveu voegt daar aan toe: “Als je een fantastisch idee levert, maar je hebt slechts één fabrikant, dan is er geen kans om te overleven. Als je een compromis vind en je hebt drie, vier, vijf fabrikanten, dan moet je die richting volgen. Als er een kans is om tegelijkertijd een manier te vinden om je weer te samen te voegen met de DPi-klasse voor wat betreft strategische beslissingen over de sportscar racerij wereldwijd, dan is het zeker logisch. Maar we moeten tegelijkertijd op dezelfde lijn zitten, met het beste compromis met de fabrikanten dat mogelijk is. Uiteindelijk zijn dat de mensen die gaan beslissen.”

Overigens zei Neveu ook een groot voorstander te zijn van de verkoop van fabrieksprototypes aan klanten, op dezelfde wijze zoals die nu wordt afgedwongen binnen de Formule E, met de fabrikanten aandrijving.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS