Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Aston Martin: “We kunnen niets toezeggen, tot we zien wat de regels echt gaan worden"

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 mei 2018 08:09

Aston Martin kan terugkeren naar het allerhoogste niveau in het prototype-racen. De Britse autofabrikant heeft interesse in de nieuwe LMP1-regels, zegt Aston Martin Racing-president David King.



Op dit moment bespreken diverse autofabrikanten de nieuwe regels met de FIA en ACO, die in 2020/21 voor het FIA World Endurance Championship in moeten gaan, waarbij het platform mogelijk gedeeld gaat worden met de IMSA. Volgens King biedt het concept verschillende mogelijkheden, waaronder de optie van high-end productiewagen. Daar heeft juist Aston Martin interesse in. “We zijn betrokken bij de gesprekken en hebben duidelijke interesse getoond”, zegt de president van Aston Martin Racing tegen het Amerikaanse Sportscar365. “We kunnen niets toezeggen, tot we zien wat de regels echt gaan worden en of het echt betaalbaar is en dat we van de directie daar toestemming voor krijgen. We zijn geďnteresseerd.”

Na het mislukte project met e AMR-One in 2011 trok de autofabrikant zicht terug uit de hoogste klasse en reden ze mee in de GTE-Pro en -Am. Volgens King kan de recent gelanceerde Aston Martin Valkyrie AMR een voorbeeld zijn van wat de LMP1-regels in 2020/21 kunnen gaan worden.

“Het was niet direct bedoeld, maar is zeker handig bij de discussie met de FIA en ACO over hoe de toekomstige LMP’s er mogelijk uit gaan zien”, zegt King. “Ongeacht en of we er bij betrokken gaan worden, en we zitten aan de tafel bij de gesprekken. De sport heeft een topklasse auto nodig in Le Mans die wat lijkt op straatauto’s. Ondanks dat de technologie in deze algemene LMP1’s ongelofelijk is, omdat de fans zich niet kunnen relateren aan de auto’s. Ik hou er van om er aan te denken dat McLaren’s, Ferrari’s, Aston’s, Lamborghini’s, Porsche’s en Ford’s opnieuw gaan vechten voor de hoogst trede in Le Mans. Als de regels juist voor ons zijn en de budgetten worden op een logisch niveau beheerst en als de regels vragen dat de auto’s redelijk gaan lijken op deze hypercars voor de wegen, dan gaat het toch zeker interessant zijn?”



Volgens King moeten de voorgestelde regels meer gedefinieerd worden dan wat we nu zien bij de DPi-auto’s, meer in lijn met de machines uit het GTP-tijdperk, om fabrikanten er bij te betrekken. “Je moet wat profiel hebben, de lichten op de juiste plek en de cockpit die op een echte tweezitter lijkt, maar niet te vierkant zijn”, zegt de AMR-president. “Als we iets krijgen wat een beetje op de Valkery lijkt, waarmee we kunnen racen, zou dat zou gaaf.”

Hoewel het veel middelen vraagt, zegt King dat Aston Martin haar bestaande raceprogramma kan herorganiseren en herstructureren om deel te nemen aan de top-prototype-klasse. Volgens Aston Martin hebben er tenminste zes fabrikanten aan de tafel gezeten. Hierbij zouden Toyota, Ford, McLaren, Ferrari en een onbekende Chinese partij zitten.

“Het is altijd een uitdaging”, zegt King. “De grote leveranciers willen geen risico lopen om verslagen te worden door de kleintjes en de kleintjes willen het risico niet lopen om verslagen te worden door de echte kleintjes. Als je het te goedkoop maakt, kan elke kit-fabrikant winnen en als je het te duur maakt kan alleen Toyota winnen. Politiek en technisch is het een behoorlijk uitdaging om de balans juist te krijgen. Ze werken echt hard om naar de fabrikanten te luisteren.” De verwachting is dat er in Le Mans meer details door de ACO worden vrijgegeven.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS