Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO-president legt uit waarom de Hypercars op productieauto's zijn gebaseerd: "De filosofie van de regels is om geen..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 december 2018 08:16 • Print artikel

De productievereisten van de nieuwe Hypercar-regels, komen voort uit het verzoek van de fabrikanten. Zo moeten de fabrikanten minimaal 25 straatauto’s bouwen die een productieversie bevat van de hybride aandrijving. Deze auto’s moeten voor het einde van het eerste seizoen geproduceerd en loopt op naar 100 aan het einde van het tweede seizoen. Volgens ACO-president Pierre Fillon zijn deze aanpassingen doorgevoerd, omdat de fabrikanten een op de productie gebaseerde verbrandingsmotor en energy recovery systeem wilden.

Pierre Fillon RX foto Peter Vader
ACO-president Pierre Fillon: "De filosofie van de regels is om geen straatautos te gebruiken"

“De filosofie van de regels is om geen straatauto te gebruiken en vervolgens de straatauto op het circuit te zetten”, aldus Fillon tegenover het Amerikaanse Sportscar365. “Het is duurder om een prototype te produceren die lijkt op een hypercar. Sommige fabrikanten vroegen naar de mogelijkheid om wat elementen van de productieauto in de raceauto te gebruiken. Je hebt enige fabrikanten die wat elementen van de straatauto willen gebruiken, maar de straatauto bestaat nog niet. Dus is het nu mogelijk om wat elementen van een straatauto te gebruiken. Het kan een hybride systeem zijn, bijvoorbeeld, maar je moet er tenminste 25 stuks van produceren. En als je andere elementen van de straatauto wilt gebruiken, moet je je er op toeleggen dat je 25 auto’s ook daadwerkelijk in een bepaald tijdsbestek gaat bouwen.”

De Fransman benadrukt dat als je buiten de regels wilt opereren, je speciale dispensatie van de FIA en ACO nodig hebt. “Dit is om te voorkomen dat fabrikanten specifieke hybride systemen voor slechts de race ontwikkelen”, aldus de ACO president. “In de regels hebben we gedefinieerd wat een hybride systeem gaat zijn. Maar het is mogelijk om iets te hebben wat niet in de regels staat, als je speciale autorisatie hebt om iets anders te gebruiken.”

Voor niet fabrikanten zoals Onroak Autmotive en Oreca is het toegestaan om een eigen chassis te bouwen en tegelijkertijd een hybride systeem van een fabrikant te huren. Fabrikanten moeten het systeem namelijk beschikbaar maken voor een team met twee auto’s, voor een maximaal bedrag van drie miljoen euro per jaar. “Ligier en Oreca kunnen hun eigen chassis produceren”, zegt Fillon. “Maar als ze bijvoorbeeld geen hybride systeem kunnen leasen, dan denk ik niet dat Ligier of Oreca geld gaan besteden aan de ontwikkeling van een hybride systeem. Maar ze kunnen wel een auto ontwikkelen, waarom niet?”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS