Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO blijft, ondanks vertrek Aston Martin, vertrouwen houden in het FIA WEC: "De twee platformen bijten elkaar niet"

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 februari 2020 09:53 • Print artikel

Pierre Fillon, president van de ACO, blijft geloven in het bestaansrecht van de Le Mans Hypercar-endurance raceserie. Na het terugtrekken van de Britse autofabrikant Aston Martin blijven er voor het eerste seizoen dat de serie gaat bestaan, alleen Toyota en Glickenhaus over.

Pierre Filon ACO president Le Mans RX foto Peter Vader

Wat wordt de nieuwe strategie?
“Aston Martin heeft ons recent geďnformeerd over deze nieuwe ontwikkeling van haar Valkyrie Le Mans Hypercar-project”, aldus De Fillon. “We kunnen hier alleen maar kennis van nemen en wachten op een wenselijke uitkomst voor ons. Al een paar maanden zijn wij op de hoogte van de economische moeilijkheden van Aston Martin en de daaropvolgende vraag is natuurlijk wat de toekomstplannen zijn van haar autosport programma’s. Dit geldt met name voor het endurance racen, maar ook voor hun nieuwe F1 plannen. De vraagt rijst: wat wordt de nieuwe strategie? De strategische ontwikkelingen die gekoppeld zijn aan de economische en industriële parameters, kunnen bij een fabrikant altijd leiden tot de implementatie van andere of geheel nieuwe projecten.”

Het bijt elkaar niet
“Voor wat betreft de volgende topcategorie van de endurance raceserie, de Le Mans Hypercar, gaan we door met erin geloven en blijven we er volledig van overtuigd dat een fabrikant daarin een rechtmatige plek heeft inclusief al haar beste belangen.” De Fransman voegde daaraantoe dat de creatie door de ACO en de IMSA van de LMDh-regelgeving geen impact heeft op de oorspronkelijke Le Mans Hypercarklasse. Met de Hypercar zijn fabrikanten in staat om een auto te ontwerpen die gebaseerd is op een straatversie. Dit in tegenstelling tot de LMDh, waarin een voorgeschreven chassis gebruikt moet worden. “Om aan de 24 Uren van Le Mans en aan het WEC deel te nemen, op dit niveau van technologie en budget, is het ontegenzeggelijk een kans voor een fabrikant om haar competitiviteit te tonen”, aldus de ACO-president. “Dit dekt een hele reeks aan velden af, technisch, efficiëntie, verbeterd brandstofverbruik en duurzame mobiliteit. De ACO/IMSA-convergentie heeft geen impact op deze categorie. Midden maart zullen de technische details van het overeenkomstige platform in Sebring, bekend gemaakt gaan worden. We hopen dat na de tijdelijke pauze van de ontwikkeling van de Aston Martin Valkyrie samen met Multimatic, het Valkyrie-project weer terugkomt met een snelle en positieve conclusie.”

Nieuwe fabrikanten verwelkomen
WEC-directeur Gerard Neveu is er ondanks het verlies van Aston Martin van overtuigd dat het kampioenschap voor de twee beschikbare platformen nieuwe fabrikanten kan vastleggen. “Dit is geen goed nieuws voor het WEC op de korte termijn, maar het verandert onze midden- en lange termijnplannen niet”, zei Neveu. “We hebben Toyota en Peugeot plus nog andere inschrijvingen die interesse in de LMH (Le Mans Hypercar) hebben ondanks de komst van de LMDh. We gaan vele nieuwe fabrikanten verwelkomen. Natuurlijk zou het beter zijn als Aston Martin ook aanwezig is, maar het is belangrijk dat we een zo’n breed mogelijke range aan fabrikanten hebben en dat is het strategische plan voor de toekomst.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS