Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24 uur van Le Mans komt met een oplossing voor het GTE-debacle in 2018: een Full Course Yellow!

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 februari 2019 22:01 • Print artikel

De Automobile Club de l’Ouest (ACO) heeft de aanpak van de safetycar voor de 24 uur van Le Mans van dit jaar aangepast. Dit komt als reactie op de dominante overwinning van Porsche in de GTE-Pro tijdens de race van 2018 op het Circuit de la Sarthe.

24 uur Le Mans trofee logo

Vanaf dit jaar wordt er een Full Course Yellow geïmplementeerd om waar mogelijk het veld te leiden door de gebieden met ongelukken. Dit met als doel om het gevecht tussen de auto’s zo min mogelijk te verstoren en het racen onder de groene vlag te bevorderen. Safetycars en Slow Zones blijven overigens ook gebruikt worden. Sportief directeur Vincent Beaumesnil bevestigt echter dat de situtaie met een Full Course Yellow de voorkeur heeft, waarbij de auto’s een snelheid van 80 km/u mogen rijden.

Volgens de Fransman is de verandering bedoeld om de auto’s geen voordeel te laten behalen doordat een safetycar in de baan is. Bij het besluit zijn ook de teams betrokken geweest. Door de lengte van het circuit, worden in Le Mans altijd drie safetycars gebruikt in plaats van een auto tijdens de overige races van het kampioenschap. Vorig jaar pakte Kevin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor een voorsprong met de Porsche 911 RSR vanwege een safetycar periode. Alle andere teams gingen de pits in en werden door het rode licht opgehouden. Hierdoor zat de Porsche achter de eerste safetycar, terwijl de overige auto’s achter de tweede auto zaten. Het leidde na de wedstrijd tot flink wat klachten.

“Een van de onderwerpen die aanbod kwam, was de zorg van de GTE-Pro klasse en de consequenties van een saftycar die vroeg in de race intervenieert”, vertelde Beaumesnil aan Sportscar365. “We hebben het zorgvuldig overwogen en kwamen met wat nieuwe dingen voor de 24 uur van Le Mans voor 2019, zoals een Full Course Yellow. We zetten een Full Course Yellow in met een ander doel en gedachte voor de andere WEC-races, waar een gele vlag op veel meer momenten gehanteerd wordt. Le Mans heeft een Slow Zone-procedure die veelvuldig wordt gebruikt. We bestudeerden de cases die we in de recente jaren gezien hebben en kwamen tot de conclusie dat een Full Course Yellow de inzet van een paar safetycars zou hebben voorkomen.” Overigens wordt het vertrek uit de pitsstraat onder de safetycar ook aangepast, zodat de auto’s in dezelfde groep blijven als het licht weer op groen gaat.

“Wat vorig jaar in de GTE gebeurde had zeker zijn invloed op de uitkomst van de race” zegt Beaumesnil. “Ze hadden geen keuze dan te wachten. De analyse met de teams leidde er toe dat we het begin van de procedure aanpassen. In tegenstelling tot 2018 mogen de auto’s die al in de pitstraat zijn als de safetycar naar buiten wordt gebracht, niet geblokt worden bij de uitgang van de pitstraat, wanneer ze proberen terug naar de baan te komen, totdat de tweede safetycar passeert. Wanneer deze auto’s terug naar buiten zijn, gaan de safetycarregels terug naar normaal en mogen auto’s alleen de pitstraat uit achter de safetycar en de auto’s die hem op dat moment volgen.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS