Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel wilde Max Verstappen nadoen op de Red Bull Ring, maar strandde in het zicht van de haven: "hartstikke zuur"

Uitgegeven door Johan Vis • 17 juli 2019 12:54

Het vierde evenement (race 7 & 8) van de TCR Europe Touring Car Series vond plaats op de 4,318 km lange Red Bull Ring. Tom Coronel verscheen hier aan de start met de Boutsen Ginion Racing Honda Civic Type R TCR. Hij hoopte uiteraard om hier het huzarenstukje van Honda-collega Max Verstappen in de Formule 1 te kunnen evenaren.

Red Bull Ring verliest Tom Coronel een zekere beker

De tijdtrainingen gaven daar ook alle reden toe. Alles verliep geheel naar wens en het lukte om met de gekozen strategie er een tiende startplaats voor de eerste race en een pole position voor de tweede race uit te slepen. Alle reden dus om met vertrouwen aan de race op zaterdag beginnen. De Nederlander stond met zijn DHL gele bolide op de vijfde rij en koos na het doven van de startlichten voor de inhaalruimte langs de muur en won een plaats in het 36 bolides tellende internationale veld. In die hectische beginfase was het een continu uitwijken voor en uitremmen van andere deelnemers. Halverwege de race kwam de Safety Car in de baan en na de herstart waren er nog vijf minuten en een ronde te gaan. Tom had de negende plaats nog steeds stevig in handen, tot in de absolute slotfase Homola de strijd met hem aanging. Beide voertuigen raakten elkaar met een afgebroken stuurstang als gevolg voor de Honda en daarmee -met minder dan 2 minuten te gaan- een voortijdig einde.

Op zondag leek alles op tijd gereed voor de tweede race. De achtste van het seizoen en met Tom Coronel in de Honda op pole position. Tijdens het opstellen van de bolides verklaarde de organisatie dit tot een ‘wet race’. Alhoewel de piste er toen nog droog bij lag. Met Morbidelli naast zich wist de Nederlander als eerste de openingsbocht aan te snijden. Achter hem zochten meerdere coureurs elkaar op, om met de nodige schade uit te vallen. Dat verklaarde ook de snelle interventie van de Safety Car. In deze periode begon het ook nog eens te regenen, terwijl in principe iedereen op slicks stond.

Het lukte de Nederlander wederom om zijn slag te slaan en zijn voorsprong uit te bouwen. Met nog een minuut of vijf te gaan was er nogmaals sprake van een Safety Car situatie. In deze periode maakten de sportcommissarissen ook bekend dat de leider van de race voor een Drive Through naar binnen moesten komen, omdat er voor de start op een niet reglementair moment aan de Honda was gesleuteld. Het team vroeg de rijder door te rijden, omdat zij bezwaar tegen dit besluit gingen aantekenen. Daarmee bleef hij de leider van het veld, terwijl het harder ging regenen. Met iets meer dan een ronde te gaan, kostte het meer moeite om de Honda in de juiste baan te houden. Tom Coronel gaf zich niet gewonnen en ging de strijd aan, terwijl anderen heftig met elkaar streden. Nadat hij vrijwel de hele race aan de leiding had gelegen kwam Tom Coronel als derde over de finishlijn. Een positie die hem later werd afgenomen, omdat de sportcommissarissen bij hun besluit bleven en de Nederlander een halve minuut straf oplegden.

“Dit is natuurlijk hartstikke zuur”, opende Tom Coronel zijn verhaal. “In de trainingen zaten we er supergoed bij en konden precies uitkomen op een tiende en een eerste startplaats. Deels deden we dat door ook met oude en nieuwe banden af te wisselen. In de eerste race ging het lekker. Ik had een sterke start en kon de strijd met de mannen om mij heen, prima aan. Alles was er op gericht om zonder schade de finish te halen en de nodige punten te pakken. Dat ging dus heel lang goed, tot ik in het heftige gevecht met Homola met de voorkant tegen zijn achterkant tikte en mijn stuurstang het begaf. Met nauwelijks een ronde te gaan was het dus over.

Gelukkig bleek de schade mee te vallen en dus op tijd te herstellen. Bij de start van de tweede race was ik als beste weg, bouwde snel een voorsprong op en ook na de twee Safety Car situaties bleef ik aan de leiding. Dan is het wel vreemd wanneer je pas tegen het einde van de race hoort dat je een Drive Through krijgt. Er zou na het vijf minuten signaal nog aan mijn auto gewerkt zijn. Het team ging direct in protest en vroeg mij vooral op de baan te blijven en door te racen. Dan deed ik dus en daarmee heb ik meer dan 95 procent aan de leiding gereden. Soms moest ik daarbij met een wijde drift wel alles van de baan gebruiken, omdat de banden minder werden en de baan gladder. Maar ik kwam als derde over de streep, maar later werd er dertig seconden bij mijn tijd geteld. Echt balen natuurlijk. Het goede nieuws was wel dat we er nu helemaal bij zitten en goed konden meekomen in de Honda. Dat geeft hoop voor de volgende races in Oschersleben.”

Raceprogramma TCR Europe 2019
03 - 04 augustus Oschersleben
21 - 22 september Barcelona
12 - 13 oktober Monza

Uitslag race TCR Europe race 1 Red Bull Ring:
1. Josh Files (GBr) Hyundai i30 N TCR 13 ronden in 25:51,033
2. Luca Filippi (Ita) Hyundai i30 N TCR op 1,187;
3. Daniel Lloyd (GBr) Honda Civi Type R TCR op 4,664;
4. Nelson Panciatici (Fra) Hyundai i30 N TCR op 5,549;
5. Luca Engstler (Dtd) Hyundai i30 N TCR op 5,768;

19.Tom Coronel (Ned) Honda Civic Type R TCR op 1 ronde

Race 2:
1. Luca Engstler (Dtd) Hyundai i30 N TCR 13 ronden in 25:58,809;
2. Josh Files (GBr) Hyundai i30 N TCR op 1,205;
3. Alex Morgan (GBr) Cupra TCR op 2,933;
4. Nelson Panciatici (Fra) Hyundai i30 N TCR op 3,151;
5. Gianni Morbidelli (Ita) Volkswagen Golf GTi TCR op 4,449;

18. Tom Coronel (Ned) Honda Civic Type R TCR op 31,670.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS