Autosport NL • Dutch Supercar Challenge

Opnieuw twee podiumplaatsen voor snelle Max Weering, maar pittimer ‘error’ voorkomt zege

Uitgegeven door Bas Kaligis • 18 juli 2019 08:13

ZANDVOORT – Opnieuw stond hij twee keer op het podium in de Supercar Challenge. Max Weering reed afgelopen weekeinde op het circuit van Zandvoort naar twee derde plaatsen in de GT-klasse en pakte zo weer behoorlijk wat punten voor het kampioenschap. Toch was hij daarmee niet helemaal tevreden. De achttienjarige snelheidsduivel uit Coevorden was er namelijk van overtuigd dat hij twee keer had kunnen winnen zonder de twee pitstopproblemen die hem seconden kostten.

 Max Weering Lambo

Natuurlijk, twee keer de derde plaats is goed. Maar ook in sport is alles relatief. Want Max wist dat hij twee keer eerste had kunnen worden. Dus was zijn reactie: “Dit is wel balen. Zeker ook omdat ik me als tweede had gekwalificeerd, dat was prima. Ik wist dus dat we een goede snelheid hadden.”

Hij had het met zijn team Johan Kraan Motorsport nog zo mooi uitgedacht. Toen de talentvolle coureur tijdens de eerste race op een solide derde plaats reed, dacht hij te kunnen profiteren van de verplicht langere pitstops van de twee concurrenten voor hem wegens ‘successeconden’. “Ik had minder successeconden in de pits, zodat ik na de stop als de nummer één terug de baan op zou komen. Dat ging helaas niet helemaal zoals gepland. Ik kwam tweetiende van een seconde te vroeg de pits uit en kreeg daarvoor een drive through penalty.”

Dat extra tourtje door de pitstraat kostte hem zodanig veel extra seconden dat hij werd teruggeworpen naar de vijfde plaats. Door een sublieme inspanning slaagde Max er daarin zich terug te knokken tot de derde plaats, maar meer zat er niet in. “Die drive through penalty was natuurlijk heel frustrerend. Anders had ik de wedstrijd kunnen winnen.”

Max Weering podium rechts

Dat was op zich al knap, want hij was met een gloednieuwe Lamborghini in Zandvoort aan de start verschenen. Daardoor moesten Max en zijn team heel erg zoeken naar de juiste afstelling. ”Het was een dan ook een lastig weekend voor wat betreft het vinden van de juiste snelheid.” Niettemin was hij blij met de nieuwe Lambo. “Die auto is super. Er zitten nieuwe updates op. Alles voelt erg goed en super aan. We hebben er geen technische problemen mee gehad en alles werkte zoals het hoorde te werken.”

De eerste race was bovendien het bewijs dat het met die snelheid dik in orde is. Max was dan ook vastbesloten in race twee alsnog een overwinning te pakken. “Ik reed weer op de derde plaats. We dachten dezelfde tactiek te gaan toepassen als in race één. Maar toen ik binnenkwam, zei de pittimer ‘error’. We konden daardoor niet meer zien hoelang we stilstonden. Daardoor hebben we uiteindelijk negen seconden te lang stilgestaan. We hadden natuurlijk wel snel de stopwatch erbij gepakt, maar de tijd dat we bleven stilstaan, bleef een gok omdat we niet wisten wanneer we precies de pitstraat waren ingereden.”

Lamborghini Max Weering

Het gevolg was dat Max opnieuw genoegen moest nemen met een derde plaats. “We hebben de punten hard nodig voor het kampioenschap omdat we al een paar keer pech hebben gehad. Dan waren twee overwinningen me natuurlijk wel erg goed uitgekomen. Dit is gewoon jammer, maar het is niet anders.”

Voor de volgende race, die komende maand wordt gehouden op het circuit van Assen tijdens de altijd drukbezochte Gamma Racing Days, heeft hij in ieder geval goede hoop op een (nog) beter resultaat. Dat is deze keer extra belangrijk omdat het voor de snelle Drent om zijn thuisrace gaat. “Tijdens de Gamma Racing Days komen er veel bekenden van me. Het wordt een leuk weekend. We moeten de resultaten natuurlijk wel even afwachten; met de Lamborghini heb ik er nog nooit op gereden. Maar ik vind het een leuk circuit. Je hebt er overzicht, het is veilig. Winnen is natuurlijk ons doel. Het moet nu wel gaan gebeuren!”

Max Weering bedankt zijn familie en zijn vrienden voor hun steun.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS